Измислят ново приложение на старите батерии от е-колите

Остарелите батерии на електромобилите могат да имат втори полезен живот в жп транспорта
(снимка: CC0 Public Domain)

Какво се случва с остарелите батерии от електромобилите, когато станат негодни за основното си предназначение, е все по-актуален въпрос, който вълнува индустрията и обществото. Макар и износени, те все още могат да задържат известен заряд, който да се използва за други приложения.

Едно от възможните приложения на остарелите батерии е да подсигурят аварийните захранвания на железопътните прелези. Точно това е решил да направи автомобилният производител Nissan с акумулаторните блокове от електрическите коли Leaf след подмяната им с нови, съобщи GreenTech.bg.

Според компанията, в края на жизнения цикъл на батерията нейните клетки все още могат да имат между 60 и 80 процента капацитет за съхранение. Сега такива захранвания заменят оловно-киселинните батерии в аварийните захранвания на железопътни прелези в Япония – като се започне от прелеза Атаго по линията Жобан и се стигне до Минамисома Сити в префектура Фукушима.

„При оловно-киселинните батерии трябва периодично да посещаваме железопътните прелези, за да проверим състоянието на заряда – и евентуалното влошаване”, казва Кайто Точихара, помощник-главен изследовател в центъра за изследване и развитие на железниците на Източна Япония.

„С преработените литиево-йонни батерии [от електромобили] имаме прикрепена система за управление, така че можем да проверяваме дистанционно състоянието на батерията. Това би трябвало да доведе до подобрени стандарти за поддръжка. Системата също така позволява прогностична поддръжка, като ни информира за състоянието на батерията, преди напрежението й да стане твърде ниско”, пояснява специалистът.

Пакетите литиево-йонни батерии също могат да се зареждат за една трета от времето, за което се зареждат оловно-киселинните, и издържат по-дълго – средно 10 години в сравнение с 3-7 години при оловно-киселинните модули.

За да проработи методът, трябва да се направят модификации в инфраструктурата за управление. Така ще се гарантира, че батериите могат да оцелеят при пикове като например при близки удари от мълния. В момента се провеждат тестове, за да се анализират ефектите от подобни събития, както и от други метеорологични явления като тайфуни.

„Ако потвърдим тази теория в изпитанието, което провеждаме, и се уверим, че преработените батерии са безопасни за използване в железопътния транспорт, тогава мисля, че можем да очакваме инициативата да бъде разширена. Например, тя ще е полезна за захранване на оборудването за безжична комуникация”, обобщава Точихара.

Коментар