Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) предупреди за въздействието на сигналите от 5G мрежите върху радиовисотомерите на самолетите Boeing 737. Това може да повлияе на способността на екипажа на самолета да осигури безопасно излитане или кацане.
В същото време представители на FAA подчертават, че проблемът ще има малко практическо въздействие върху операциите на авиокомпаниите, съобщи Ройтерс. Въпреки доста гръмкото изявление, FAA уточнява, че предупреждението всъщност не се отнася за самолети в зони, признати за безопасни за авиацията, каквито са почти всички американски летища.
По-голямата част от летищата в Съединените щати или имат специални „буферни” зони за предотвратяване на взаимодействието на авиационно оборудване с 5G сигнали, или 5G мрежи в близост до тях все още не са достъпни изобщо. Предупреждението в сряда за Boeing 737 е подобно на вече издадените за Boeing 737 MAX, 747, 757, 767 и 777.
Въпреки това, директивата гласи, че някои системи може да не функционират правилно по време на излитане, кацане и маневри в рамките на покритие на 5G сигнал в диапазона 3,7-3,98 GHz (C-лента). Предупреждението се отнася за 2400 самолета в САЩ и 8300 по целия свят. Според представител на Boeing, компанията поддържа т.нар. „Директива за летателна годност”, която съдържа инструкции, подобни на тези, които Boeing въведе през януари.
Мобилните оператори в САЩ въвеждат следващо поколение 5G мрежи, които според FAA могат да засегнат чувствителна електроника като радиовисотомерите. Федералната комисия по комуникациите и Националната администрация за комуникации и информация на САЩ вече се ангажираха да координират разпределението на радиочестотния спектър, след като стане известно въздействието на 5G върху авиацията.
Използването на спектъра започна през януари, но едва след като местните мобилни оператори Verizon Communications и AT&T се съгласиха да отложат въвеждането на клетъчни кули от следващо поколение близо до летищата.
На калпавия, космите му пречат.