Мъск иска отмяна на забраната за Тръмп в Twitter

Размразяването на профила на бившия US президент в Twitter ще е лакмус за свободата на словото (снимка: CC0 Public Domain)

Милиардерът Илън Мъск каза във вторник, че ще отмени постоянната забрана на бившият президент на САЩ Доналд Тръмп да публикува в Twitter. Това ще стане, когато бизнесменът придобие платформата. Решението е най-ясният сигнал за намерението на Мъск да намали модерирането в сайта.

Мъск, най-богатият човек в света и главен изпълнителен директор на производителя на електрически превозни средства Tesla, подписа сделка за 44 милиарда долара за закупуване на Twitter. Той се самоопределя нато „абсолютист на свободата на словото“. Очаква се Мъск да стане временен главен изпълнителен директор на Twitter след приключването на сделката.

Въпросът за възстановяването на профила на Тръмп се следи от цял свят и се разглежда като лакмус за реалните граници на свободата на словото и в частност на това докъде е решен да стигне Мъск в промяната на политиката на социалната медия. Самият Тръмп каза неотдавна, че няма намерение да се връща в Twitter – той създаде собствена социална мрежа, която обаче е далеч по-малко популярна.

Twitter, подобно на други щатски социални мрежи, забранява профилите на определени лица при нарушаване на политиките му за дезинформация и реч на омразата. На конференция на Financial Times Мъск добави, че той и съоснователят на Twitter Джак Дорси вярват, че постоянните забрани трябва да бъдат „изключително редки“. Те следва да са приложими само за профили, управлявани от ботове или разпространяващи спам.

„Грешните и лоши“ публикации трябва да бъдат изтривани или правени невидими. Възможно е да е подходящо временно спиране на даден профил, каза Мъск. „Мисля, че перманентните забрани просто фундаментално подкопават доверието в Twitter като виртуален градски площад, където всеки може да изрази мнението си“.

Профилът на бившия американски президент имаше повече от 88 милиона последователи. Той бе заглушен дни преди края на мандата на Тръмп и разпали дебата за начина, по който компаниите за социални медии трябва да модерират профилите на влиятелните световни лидери.

Коментар