Toyota Motor предупреди инвеститорите в сряда, че „безпрецедентното“ увеличение на разходите за материали и логистика може да намали печалбата на компанията за цялата година и то не малко: с цели 20%.
Японският автомобилен производител заяви, че очаква разходите за материали да се удвоят през фискалната година, която започна през април. Toyota уточни, че планира да компенсира част от това увеличение чрез „усилия за намаляване на разходите“.
Глобалната автомобилна индустрия вече година и половина страда от проблеми с веригата за доставки. Световният дефицит на полупроводникови чипове спорадично затваря фабрики и причинява значително намаляване на производствените обеми.
Първоначално Toyota успя да се ориентира в недостига на доставки по-добре от някои други автомобилни производители, но после към проблемите ѝ се добавиха и растящата инфлация, увеличените разходи и допълнителните проблеми по веригата за доставки.
Covid-19 също продължава да допринася за трудностите: във вторник Toyota заяви, че ще спре дейностите на 14 линии в осем местни фабрики за до шест дена през май поради локдауна в Китай.
„Това е безпрецедентно“, каза в сряда главният финансов директор на Toyota Кента Кон относно разходите за суровини. Той посочи, че компанията работи вътрешно и със своите доставчици, за да намали разходите колкото е възможно повече, за да избегне „простото повишаване на цените“ на превозните средства.
От компанията не изключват сценарии с използване на по-малко суровини или преминаване към части с по-ниски цени. „Имаме усещане за криза и осъзнаваме, че трябва да продължим тези усилия“, каза Кон.
Не е лесно да купуваш желязо по 2 лв. килото и да го продавш по 70 лв.
Няма страшно! Ще напечатим още пари и ще преборим инфлацията.