Умните трактори не са новост в земеделието – те могат да се движат автономно по зададени маршрути, за да засяват, пръскат с препарати и жънат без човешка намеса. Все повече производители обаче решават да комбинират своя авангарден хардуер със софтуер и абонаментни модели, за да стимулират растежа на приходите.
„Колкото повече технологии можем да разработим, за да позволим на земеделските производители да направят земята си най-продуктивна, без да се налага да харчат толкова много пари за торове и суровини, толкова по-добре е за всички“, казва пред Ройтерс Джулиан Санчес, директор на поделението за „нововъзникващи технологии“ в Deere & Co, един от най-големите производители на трактори в света и разработчик на смарт-технологии за земеделието.
Инвестициите в автоматизация при земеделското оборудване тепърва ще набират скорост за Deere и за конкуренти като AGCO и CNH Industrial. От няколко години селското стопанство страда от намаляващата работна сила. Сега геополитическата ситуация усложнява картината с изгледите за продоволствена криза.
Заради военния конфликт на територията на Украйна и все по-свирепата суша в много ключови страни-производителки на зърно, пазарът тази година е „земетръсен“, белязан от скокове на цените на зърното и на суровините в земеделието. Това подтиква все повече земеделски производители да се борят да увеличат добивите, като все пак ограничават употребата на торове и пестициди.
От своя страна цялостната картина тласка производителите на земеделска техника по пътя на Apple: хардуер плюс софтуер плюс абонаментни услуги. Така например, фирми като Deere все по-често предлагат тракторите си в комплект с абонамент за автономните функции – по модела „като услуга“.
Това би трябвало да помогне на производителите да генерират „повтарящи се приходи“. Подобен „повтарящ се модел“ може да бъде икономически благоприятен за производителите на тежки машини, особено сега, когато става дума не само за автономност на тракторите, но и за събирането на данни и техните обработка и анализ. Производителите постепенно се превръщат в нещо повече от доставчици на техника – техните модели за абонамент или лизинг могат да донесат по-високи маржове.