Неочакван спад в продажбите на телевизори

Няколко фактора предопределиха слабото второ тримесечие на пазара за телевизори
(снимка: CC0 Public Domain)

Продажбите на телевизори намаляха през второто тримесечие, което е нехарактерно за този период от годината, съобщи анализаторската компания TrendForce. Производителите са доставили общо 45,17 милиона телевизора на световния пазар, което е спад от 7% на годишна база и 5% спрямо първото тримесечие.

Докладът на TrendForce разглежда само трите най-големи пазара – ЕС, САЩ и Китай. Но проблемите, пред които тези региони са изправени, в крайна сметка се отразяват на резултатите на ТВ пазара в целия свят. Има няколко причини за това, което се случва на пазара на смарт телевизори, но всички те са съвсем очевидни, предвид събитията в света.

В анализа на първо място е посочена инфлацията в Европа и САЩ, а редовните локдауни в Китай поради Covid-19 са вторият по значимост фактор за спада на пазара. Те пречат не само на производството на телевизори, тъй като цели заводи са затворени, но и на продажбите им – магазините също спират да работят.

Третата причина за спада в доставките на смарт телевизори е конфликтът между Русия и Украйна. В резултат на трите фактора, през първата половина на 2022 г. доставките на телевизори са потънали с 5,8% на годишна база до 92,72 млн. Всичко това води до увеличение на складовите запаси.

Втората половина на годината, като правило, е най-печеливша за производителите на телевизори, но 2022-а може да не е такава, поради същите световни събития. В новата си прогноза TrendForce очаква да бъдат продадени общо 202 милиона телевизора през 2022 г. Ако тя се сбъдне, пазарът ще се свие с 3,8% на годишна база. Това все още е оптимистична оценки – TrendForce не се съмнява във високата вероятност за спад на пазара до 200 милиона устройства.

В сегмента на смарт телевизорите и обикновените телевизори има много марки, включително регионални, но сред тях се открояват два световни лидера – южнокорейските Samsung и LG. Според данни на Statista, през 2021 г. Samsung контролира 19,8% от световния пазар, LG – 12,8%, а китайският TCL – 11,5%. Челната петица затварят Hisense (8,7%) и Xiaomi (6,1%).

TrendForce изчислява, че Samsung е регистрирал близо 30% спад в продажбите на телевизори през второто тримесечие на 2022 г., в сравнение със същия период на 2021 г. При положение, че общият дял на Samsung и LG се доближава до 33%, този спад е шок за световния пазар.

Ако прогнозите на TrendForce за 202 милиона или дори 200 милиона продадени телевизора до края на годината се сбъднат, това ще означава, че продажбите на Samsung може да паднат до 38 милиона броя (8% спад на годишна база), докато LG ще продаде 25,74 милиона броя (спад от 11,6%).

Samsung има няколко завода по света, включително един в Русия, който беше спрян през март, поради проблеми с логистиката, но през юни възобнови работа, макар и само за износ. Възможно е спирането на завода в крайна сметка също да повлияе на годишното представяне на Samsung.

Топ 5 на световния ТВ пазар включва две корейски и три китайски компании. И само една от тях има всички шансове да завърши 2022 г. с увеличени продажби. Това е Hisense, която е четвърта в класацията. TrendForce вярва, че през 2022 г. Hisense ще достави 22,76 милиона телевизора, което е с 4,3% повече от 2021 г. и може да я изведе на второ място.

Що се отнася до TCL, нейните опити да завладее европейския и американския ТВ пазар засега са безполезни. Според TrendForce, на фона на слабите продажби в тези региони, доставките на TCL ще намалеят с 3,6%, до 21,8 милиона броя. Както през 2021 г., Xiaomi ще остане на пето място с 13,06 милиона броя, колкото продаде и година по-рано.

Коментари по темата: „Неочакван спад в продажбите на телевизори”

добавете коментар...

  1. :o)

    ако за някой спада е неочакван , тоя е доста малоумен тъпак, който просто живее в някакъв розов свят без прекъсната верига на доставки, чипове, производства и без нарушени мостове на търговия, без война и последствията от нея като хиперинфлация 😉

Коментар