Възход на бизнеса с кол центрове в България

Кол центровете продължават да наемат нови служители и по време на криза. През тази и следващата година Call Point, един от най-големите кол центрове у нас, планира да открие 250 нови работни места, за които да наеме 500 служители. Инвестициите на компанията за последните 2 години възлизат на 1.5 млн. евро.

Индустрията на кол центровете тепърва ще се развива у нас, като се има предвид, че страната ни е на първо място в Европа по привлекателност за аутсорсване на услуги, според доклад на A. T. Kearney. В анализа държавите са оценени по финансова привлекателност (заплати, инфраструктурни и данъчни разходи), квалификация на кадрите и обща бизнес среда.

България изпреварва Румъния, която се нарежда след нас  в категориите „Финансова привлекателност” и „Бизнес среда”, но е преди страната ни по показател „Работна сила”. В световен мащаб България е на 13-то място, а Румъния на 19-то.

Кол центровете извършват част от бизнес процесите на една компания (финансово-административни, обслужване на клиенти), като използват външни за нея ресурси (outsourcing). В момента аутсорсинг в България използват предимно международни компании.

В развитите икономики около 1,5% от населението е заето в тази индустрия, докато работещите у нас са едва 4-5 хиляди. Според Филип Угринов, изпълнителен директор на Call Point New Europe, има потенциал в тази област да работят поне 30-40 хиляди човека.

Би било добре в България да се обучават в университетите специалисти по директен маркетинг, както това се прави в Западна Европа (Германия). В момента всяка компания сама обучава своите служители, поясни Угринов.

Коментар