Илон Мъск се опасява да не загуби китайския пазар

Докато води преговори за покупка на Twitter, Илон Мъск тества възможностите на социалната платформа за влияние върху световните дела
(снимка: Elon Musk / Twitter)

В последните дни Илон Мъск изненада, по-скоро неприятно, своите почитатели с няколко изявления в Twitter за горещите точки в света – войната в Украйна и напрежението между Китай и Тайван. Остава усещането, че американският предприемач и милиардер настоява за уреждане на конфликтите по начин, който не се харесва на западната общност, опасявайки се от сериозни последствия за световната икономика, за своя бизнес и още по-лошо – от риск за ядрена война.

Поредицата от политически съвети на Мъск провокираха остра реакция в медийното пространство, но също така показаха желанието на потенциалния купувач на Twitter да използва силата на платформата за влияние върху световните дела.

В частност, ръководителят на Tesla и SpaceX смята конфликта около Тайван за неизбежен, а последиците от него тежки за цялата световна икономика. В същото време той призна, че китайските власти са против пускането на неговата услуга за сателитен интернет Starlink за клиенти в страната.

Мъск направи широко коментираните изявления в интервю за Financial Times и ги публикува в Twitter. Най-богатият човек в света нарече конфликта около Тайван неизбежен, но донякъде той се успокоява от факта, че от това ще пострада не само неговият бизнес.

Tesla ще се сблъска с негативните последици от всеки конфликт, според ръководителя на компанията, но дори ако китайската икономика бъде изолирана, Мъск очаква да продължи да продава автомобили, сглобени в Шанхай, на вътрешния пазар в Китай.

“Apple ще се изправи пред огромни предизвикателства, това е сигурно”, каза още Мъск. В допълнение, според него, цялата световна икономика ще регистрира спад до 30% при конфликт между Китай и Тайван. Преди това Мъск препоръча потенциалните страни в конфликта да обособят Тайван като независима административна зона, следвайки примера на Хонконг.



По едно време Tesla остана единственият чуждестранен производител, на когото беше разрешено да сглобява автомобили в Китай, без да създава съвместно предприятие с местен партньор. Но дори това не спаси Илон Мъск от недоволството на китайските власти. Той призна, че наскоро служители са се обърнали към него с искане да не разполага сателитната интернет инфраструктура Starlink в Китай.

Коментар