Ценните книжа на автомобилния производител Tesla поевтиняха с около 50% спрямо рекордния си връх през ноември миналата година. Това се случва на фона на продължаваща инфлация и силни разпродажби на фондовия пазар, поради опасения от по-нататъшно обезценяване на активите, които засегнаха особено тежко нововъзникналите и технологичните компании.
При затваряне на търговията в петък цената на Tesla акциите падна със 7,6% до $204,99 за брой, в резултат на което пазарната капитализация на компанията намаля до $642 млрд. Това е наполовина в сравнение с ноемврийския рекорд от миналата година, когато една акция на Tesla се търгуваше за $409,97.
Трендът надолу се случва в условия на срив на фондовите пазари, заради опасенията на инвеститорите от задълбочаващия се икономически спад, който е придружен от растяща инфлация и въвеждане на по-високи лихви от регулатора. Първи пострадаха високо-оценените акции с по-рисков растеж.
Натрупаното бреме от проблеми също допринесе за падането на акциите на Tesla. По-специално, доставките на електромобили с американския бранд през третото тримесечие бяха засегнати от логистични проблеми. Също така, според някои анализатори, нарастващите цени на електрическите превозни средства може да повлияят на търсенето.
Производството в завода на Tesla в Шанхай изпитва проблеми с прекъсвания, поради блокирането от Covid-19. Освен това, както всички производители на автомобили, Tesla също се сблъска с недостиг на компоненти и растящи цени на суровините.
В допълнение, изпълнителният директор на компанията Илон Мъск има проблеми със сделката за закупуване на Twitter, отбелязва Блумбърг. Това също натежаха върху акциите на компанията, поради опасенията на инвеститорите, че Мъск разпилява усилията си между няколко сложни предприятия.
1% от световните продажби струват на пазара 1,2трилиона$.
Целият пазар(100%) ще струва 120трилиона$
Акциите скочиха със +160% между март 2020 и ноември 2021.
Те се търгуваха на много по-високи цени в сравнение с тези на най-големите производители на коли в света, сред които са Volkswagen и Toyota, макар производството на компанията да отговаря за по-малко от 1% от глобалните продажби на автомобили.
Tesla се търгуваше на 410$ на 4 ноември миналата година, но
падна до 238 долара, което е (-40%) .
Мъск разпилява усилията си между няколко сложни предприятия?
Мъск вероятно е вложил по-малко от 200 мил$ от соб си пари в Tesla, което я прави една от най-добрите инвестиции, тъй като неговият дял в компанията вече струва близо 200 млрд$(+1000 пъти повече)
Сега струва 620млрд и е -50% ; миналата година е струвала 1,2 трилиона .
Ако 10 големи авто производители пуснат ЕЛЕКТРИЧКИ така целият пазар ще струва 12 трилиона.
Производителите на ЕЛЕКТРИПЕСКИ камиони,рейсове,мотори,велосипеди,ТУКТУК,строителна техника
още 12 трилиона.
Производители на ЕЛЕКТРИЧЕСКИ самолети,корб,яхти ,лодки,подводници ,самолетоносачи, още 12 трилиона.
ОБЩО 36 Трилиона колкото бвп на целият свят, а след няма и 4 години(особено за експлатираните таксита,самолети,камиони,рейсове) батерите и ел.двигатели на всичките ще са в боклука.