ИТ директорите отново ще спасят бизнеса

69% от ИТ директорите планират да увеличат разходите си за цифрови технологии през 2023, въпреки икономическото захлаждане
(снимка: CC0 Public Domain)

По време на пандемията ИТ директорите направиха възможно бизнесът да продължи да работи, въпреки ограниченията. Днес, докато икономическата криза се влошава, бизнес-ръководителите отново се обръщат към своите CIO.

Най-новият анализ на Gartner за ИТ пазара прогнозира, че световните разходи за ИТ ще възлязат на общо 4,6 трилиона долара през 2023 г. Това ще значи увеличение от 5,1% спрямо 2022 г. Анализаторската фирма вярва, че този ръст ще се дължи на инициативи за дигитален бизнес в отговор на икономическите сътресения.



„Още през 2020 г. ИТ директорите спасиха повечето компании, като въведоха дистанционна работа, хибридна работа, гарантираха сигурността, въведоха възможности за цифрови поръчки, създадоха цифрова „верига за стойност“, каквато не е имало преди“, каза Джон-Дейвид Лавлок, поветен вицепрезидент анализатор в Gartner. „Повечето компании не биха могли да оцелеят без технологиите.“

Сега този героизъм е на път да се повтори – заради икономическите сътресения. Според Лавлок, ИТ директорите сега са в силна позиция по отношение на ИТ бюджетите за 2023 г. „Мисля, че техните бюджети ще бъдат доста сигурни за следващата година, защото бизнесите ще очакват от ИТ да им помогнат да подобрят вътрешните процеси.“

Но основният въпрос е дали ИТ директорите са готови да поемат тази отговорност. „Сега ИТ директорът трябва да бъде „шофьорът зад волана“ за тези нови проекти.“

Увеличаване на цифровите разходи

Проучване на Gartner от юли 2022 г. сред повече от 200 финансови директори установи, че 69% планират да увеличат разходите си за цифрови технологии. Но според анализа за 2023 г., ИТ директорите същевременно са натоварени със задачата да съкратят „времето за оценяване на цифровите инвестиции“.

Обсъждайки най-новата прогноза за ИТ разходите, Лавлок каза: „Компаниите ще използват дигиталните технологии основно, за да променят своя приходен поток, добавяйки нови продукти и услуги, променяйки паричния поток на съществуващи продукти и услуги, както и променяйки стойността на съществуващите продукти и услуги“.

Тази тенденция означава, че се преминава от закупуване на технологии към изграждане и конструиране на технологии, за да се отговори на конкретни бизнес-стимули. Тази промяна, според експерта, говори за факта, че облачните системи изпреварват локалните, когато става дума за нови ИТ разходи.

Разходите за центрове за данни скочиха с 10% между 2021 г. и 2022 г. от 190 млн. долара до 209 млн. долара, въпреки че се прогнозира през 2023 г. растежът да намалее до 3,3%. Разходите за софтуер продължават да растат с най-бърз темп. Те се увеличиха с 8% между 2021 г. и 2022 г. до 790 милиона долара и сега се очаква да нараснат с 11% през 2023 г. до 880 милиона долара.

Устройствата са онази област от разходите за ИТ, която Gartner очаква да намалее най-много. Цифрите показват, че през 2022 ще се похарчат 749 милиона долара за устройства, което представлява спад от 8,4% спрямо 2021 г. Прогнозата за 2023 г. показва допълнителен спад в разходите за устройства от 0,6%.

Разглеждайки разходите за локални (вътрешнофирмени) центрове за данни, Лавлок каза, че миналата година са доставяни „по-стари сървърни чипове и по-скъпи сървърни конфигурации“. Предприятията са закупили 13% повече сървъри.

Според Gartner технологиите, които се поддържат, спрямо онези, които движат бизнеса, са очевидни от прогнозираните темпове на растеж за 2023 г. Анализаторската фирма очаква, че новите разходи продължават да се изместват към облака, докато вътрешнофирмените центрове за данни просто се поддържат.



Реално няма конфликт между двете неща. „Предприятията не се отказват от своите центрове за данни, не се отърват от своя лицензиран софтуер, не се отърват от повдигнатия си под, не се отърват от своя ИТ персонал“, казва експертът на Gartner. Вътрешните ЦоД си работят, а преминаването към облака е нов, допълнителен ИТ разход.

Разходите за облака нарастват

Лавлок казва и, че преди възхода на облака ИТ директорите са имали много по-голяма гъвкавост в начина, по който управляват своите ИТ бюджети. „Преди облака ИТ директорите имаха голяма автономия в рамките на своя ИТ бюджет“, каза той. Но днес абонаментните модели от вида „плащаш според колкото използваш“ намаляват тази гъвкавост. „Ако сте в облачно приложение, в момента, в който спрете да плащате таксата, спирате да имате приложението“, каза той.

Това може да е неприятно, особено в последно време. „За първи път станахме свидетели на някои доста големи увеличения в цените на някои облачни услуги. Разходите на доставчиците на облачни услуги растат. Техните разходи за енергия се покачват, съответно нарастват и разходите за сървърите им. Нагоре вървят и разходите за персонал. Това се предава върху клиентите“.



Според анализа, корпоративните ИТ разходи ще останат устойчиви на рецесията, тъй като главните и финансовите директори, вместо да съкращават ИТ бюджетите, увеличават разходите за цифрови бизнес-инициативи. „Икономическите сътресения ще променят контекста на технологичните инвестиции, увеличавайки разходите в някои области и ускорявайки спадовете в други, но не се очаква да повлияе съществено на общото ниво на корпоративни разходи за технологии.“

С други думи, след ключовата роля, която ИТ шефовете изиграха за поддържане на функционирането на бизнеса по време на пандемията, сега ИТ директорите отново са призовани да спасят бизнеса. „Бизнес-лидерите мислят за това, което ще се случва вътре. И те молят ИТ директорите да добавят проекти за подобряване на оперативната ефективност, бизнес-оптимизация и мащабиране.“

Коментар