Ако логото на фирмена марка е създадено в Adobe Creative Suite с помощта на цветовете на Pantone, сега може да се наложи организацията да плаща такса, за да продължи да го използва. Да, дори ако е създадено преди много години.
Всички организации, които са стандартизирали активите на марката си, използвайки цветовете на Pantone в документи, създадени чрез Adobe Creative Suite, сега могат да установят, че тези ценни елементи са неизползваеми – поради причини, които нямат съществен смисъл.
Каква е драмата? В продължение на десетилетия Adobe предлага поддръжка за спот-цветовете на Pantone в своите приложения, сред които Photoshop, InDesign и Illustrator. Като се има предвид, че продуктите на Adobe са предпочитани от дизайнерите на повечето творчески отдели – и че повечето компании разполагат с комбинация от печатни и онлайн графични активи за своите марки – логично е да се мисли, че поне някои от активите на марката на дадена организация са създадени чрез Pantone.
В крайна сметка Pantone е стандартизиран набор от цветове. Неговата цел е да се гарантира, че отпечатаното (на хартия или друг носител) съответства на цветовете, избрани от дизайнерите. Печатниците използват тези цветове (и ги купуват), за да си гарантират правилния печат с правилните цветове.
Това е и причината компаниите да инвестират в калибриране на цветовете за своите печатни активи, обикновено на база Pantone – и всеки, който някога е работил в областта на брандирането с големи компании, знае стойността, която дават от гледна точка на точното възпроизвеждане на цветовете.
След ноември единствените цветни книги на Pantone, които остават за използване без лиценз, ще бъдат Pantone + CMYK покритие, Pantone + CMYK без покритие и Pantone + метално покритие.
Ами духът на свободното предприемачество?
Стандартът си е стандарт, но собствеността е частна.
Лицензирането на Pantone беше включено в цената на Creative Suite. Но съгласно ново споразумение на фирмите, клиентите на Adobe вече трябва да сключат отделен абонамент за лиценз на Pantone. Нарича се Pantone Connect и струва 90 долара на година.
Adobe отбеляза още през юни, че тази промяна се задава. Сега този вид разходи може да изглеждат дребни за някого, особено ако брандът е голям и има значителни ресурси. Но на фона на нарастващите разходи за енергия, проблемите с веригите за доставки, срива на доверието на потребителите и ред други проблеми на пазара, новината представлява още едно предизвикателство за разрешаване.
И със сигурност стъпката няма да подпомогне изграждането на лоялност на потребителите към двете фирми.
Направи го черно
Е, добре, какво ще стане, ако не платим? На теория активите на дадената организация не би трябвало да пострадат – все пак са направени преди новото споразумение, нали? За съжаление не е така. При отваряне съществуващите PSD файлове заменят спот-цветовете на Pantone. Да, да – дори ако тези документи са отпреди десетилетия.
Точно така – онова лого, което организацията е поставила навсякъде – от заглавия на писмата си до брандирани тениски – вече „не работи“. А това означава, че всеки по веригата на доставките, който трябва да използва въпросното лого, вече не може да го прави.
Партньорските организации също ще се сблъскат с този проблем. Дори малката печатница, която отпечатва флаери с дребни реклами, ще трябва да има лиценза на Pantone. Както и всички дистанционно работещи дизайнери на свободна практика, които предлагат услугите си на различни фирми.
Кой го измисли
Анализаторите по света са в недоумение от решението, което изглежда по-скоро като недоразумение, отколкото като ход, базиран на бизнес-логика. За всички е ясно, че частните компании имат една основна цел – да правят пари. Но новият ход определено не носи бизнес-стойност, която да накара потребителите да бръкнат в джоба си с ясното съзнание какво получават. За сметка на това са видни нежеланите последици на толкова много нива.
Adobe не казва много по въпроса, а просто пише: „Лицензирането на Pantone с Adobe беше коригирано. Поради тази промяна клиентите ще трябва да закупят лицензи за Pantone Connect за достъп до цветовете на Pantone в продуктите на Adobe Creative Cloud”.
Pantone пише нещо също толкова объркано в своите „често задавани въпроси“: „Pantone и Adobe заедно решиха да премахнат остарелите библиотеки и заедно да се съсредоточат върху подобреното изживяване в приложението, което обслужва по-добре нашите потребители“.
Има ли заобиколни решения?
Със сигурност ще се намерят такива. Някои специализирани форуми и издания вече дават напътствия за излизане от ситуацията. Така или иначе за всички организации, които са инвестирали в своите визуални активи, предстоят промени със солен привкус, предупреждават специалистите.