Коалиция от потребителски групи в САЩ поиска веригите за хранителни стоки да преосмислят своите специални оферти (намаления), които могат да се ползват само с „електронни“ клиентски карти. Аргументът е, че подобни отстъпки дискриминират хората, които нямат смартфони или надежден достъп до интернет.
Бум на електронните топ-оферти се наблюдава на много пазари по света. Това са атрактивни отстъпки, които важат само за купувачите с дигитални клиентски карти. Осигуряват значителни спестявания, но могат да се ползват само с „карта“ от смартфон. Цените за потребителите на „електронни купони“ могат да са с до 40% по-ниски.
„Няма нищо лошо в дигиталните купони, стига да са справедливи и всеки да може да се възползва от рекламираната цена по един или друг начин“, казва Едгар Дворски, защитник на потребителите и бивш помощник-главен прокурор в Масачузетс, който управлява уебсайта Consumer World.
Дворски, както и организациите Consumer Reports, Consumer Action, Public Interest Research Group и National Consumers League, заедно изпратиха писма до водещите търговски вериги в САЩ, призовавайки ги да гарантират, че офертите им са достъпни както в цифров, така и в нецифров формат. Някои от търговските вериги запазиха мълчание. Други отговориха, че ще разгледат писмото.
Оказа се, че има търговски вериги, които предлагат хартиени аналози на „дигиталните купони“ и тези хартиени купони могат да се представят на касата, за да се ползва отстъпка. Но, според Дворски, в повечето случаи нито клиентите знаят за хартиените купони, нито касиерите в търговските вериги, които имат подобна практика.
Спорът се сериозен, тъй като възрастните хора, които най-много имат нужда от отстъпките, е най-вероятно да не ползват смартфони и интернет. Потреблението на „умни“ телефони варира значително според възрастовата група в САЩ, според проучване на Pew Research Center от 2021 г.
Данните сочат, че 96% от хората на възраст от 18 до 29 години м САЩ притежават смартфон, но при тези над 65 години делът е 61%. Тенденцията е подобна и в повечето други страни – при хората над 65-годишна възраст използването на модерните електронни джаджи и на интернет е значително по-слабо, отколкото при тези под 65 години.