Тягова батерия се зарежда почти моментално

Електрическите превозни средства ще се зареждат за минута-две, обещават швейцарци
(снимка: CCo Public Domain)

Швейцарски стартъп разработи тягова батерия с почти моментално зареждане. Прототипът на хибридната система, демонстриран от компанията, се зарежда до 80% само за 72 секунди.

Иновацията eTechnology на младата компания Morand има потенциал напълно да промени правилата на пазара на електрически превозни средства. Става въпрос за тягова батерия за електромобили, която се зарежда до 80% за малко повече от 1 минута – само за 72 секунди. Това е много по-бързо от зареждането на традиционните литиево-йонни батерии и дори по-бързо от зареждането на конвенционален автомобил с гориво.



Подобна скорост на зареждане ще допринесе за повсеместно въвеждане в експлоатация на електрическия транспорт. Според данни на Американския петролен институт (API), на средностатистическия собственик на ДВГ автомобил са необходими две минути, за да зареди колата. Новата хибридна система eTechnology е напълно конкурентна в това отношение.

Бързото зареждане може да изиграе важна роля за общественото възприемане на електрическите превозни средства. Друго предимство, според Morand, е, че eTechnology осигурява много по-дълъг живот на батерията, в сравнение с традиционните литиево-йонни батерии, използвани в електромобилите днес.

По време на тестовете прототип на eTechnology – три модула от 2,4 kWh всеки с напрежение 400 V – се е заредил до 80% за 72 секунди, до 98% за 120 секунди и до 100% за 2,5 минути (900 A/360 kW). Независимите тестове са проведени от Geo Technology. Високата скорост на зареждане се постига с хибридна система, която използва както традиционни технологии за батерии, така и суперкондензатори.

Morand твърди, че е извършила повече от 50 000 цикъла на зареждане на прототипа на eTechnology – много повече, отколкото могат да издържат конвенционалните литиево-йонни батерии. Според компанията, технологията е ефективна дори при изключително ниски и високи температури, за разлика от традиционните батерии за електромобили.

Тези резултати не се отнасят за батериите с капацитет от 100 kWh или повече, използвани в електромобилите с голям пробег, но eTechnology е оптимална за малки градски коли като Citroën Ami, който има батерия с капацитет от 5,5 kW. Технологията може да бъде полезна също за дронове и електрически велосипеди, които ще се зареждат почти моментално.



Швейцарският стартъп си партнира с все още неназовани партньори, за да пусне технологията на пазара. Очаква се новите батерии да бъдат по-скъпи от литиево-йонните, но с разширяване на производството цената им ще пада.

Morand е основана от бившия пилот на F1 и мениджър на отбора Беноа Моран, който е допринесъл за разработване на прототипа на спортния хибрид Hope Racing Oreco 01 Hybrid. Целта на компанията е да интегрира технологиите, използвани в моторните състезания, в ежедневни превозни средства.

Коментар