Глобалните доставки на телевизори ще се окажат слаби тази година, прогнозира анализаторската компания TrendForce. Пазарът на обикновени и смарт телевизори общо ще намалее с 3,9% спрямо миналата година – до 202 милиона броя.
Макар че спадът изглежда малък спрямо предходната година, на практика резултатът за 2022-а е десетгодишно дъно за пазара на телевизори. С други думи, продажбите са слезли до нивото от 2013 г.
На компаниите не помогна дори бързият спад на цените на екранните матрици, който започна през 2019 г. и продължава и до днес. Това, съчетано с по-евтиния транспорт след пандемията от коронавирус, даде възможност на производителите на телевизори да намалят разходите и да понижат цените за крайните клиенти. Но по-ниските цени не предотвратиха лошото представяне на ТВ бизнеса през 2022 г.
Причината да се купуват по-малко телевизори не е пренасищането на пазара, а глобалната икономика – подобни проблеми изпитват производителите на компютри, изправени пред най-големия спад на продажбите в историята си. Случващото се в света доведе до рязко поскъпване на всичко в много страни по света, както и до несигурност за бъдещето. В тази ситуация купуването на нов телевизор или компютър без особена нужда е ако не последното, то предпоследното действие, за което се замислят по-голямата част от потребителите.
Производителите на телевизори влязоха във втората половина на 2022 г. с високо ниво на запаси, които не се изчерпаха през последните шест месеца. Мащабните сезонни продажби, при които потребителите всяка година изкупуват всичко, което видят, помогнаха частично на бизнеса с телевизори. Известната разпродажба на 11 ноември в Китай показа, че през 2022 г. търсенето на телевизори е спаднало с 10%. Междувременно в САЩ, на Черния петък, продажбите се повишиха с 13%, в сравнение с 2021 г., въпреки икономическите трудности.
Производителите не вярват, че през 2023 г. ситуацията ще се подобри, но се надяват поне да се стабилизира. Международният валутен фонд (МВФ) обаче не смята така. Той вече понижи прогнозата си за глобалния икономически растеж през 2023 г. до 2,7%. Освен това САЩ, еврозоната и Китай, като трите най-големи регионални икономики в света, ще продължат да стагнират, според експертите на МВФ.
По отношение на продължаващата инфлация, тя наскоро започна леко да намалява в Европа и САЩ, но основните регионални потребителски пазари като цяло ще продължат да изпитват натиск през 2023 г. Поради тези фактори, експертите на TrendForce смятат, че темпът на растеж в продажбите на телевизори през 2023 г. ще бъде сериозно ограничен.
Според прогнозата, през 2023 г. ще бъдат продадени малко над 199 милиона телевизора в световен мащаб. Но това е ранна и много неточна прогноза, тъй като е невъзможно да се предвиди какъв ще е светът през 2023 г. и как това ще се отрази на глобалните продажби.
Друга тенденция, отбелязана от анализаторите на TrendForce, са ниските производствени обеми на телевизорите от най-висок клас. Поради липсата на подкрепа от създателите на съдържание и високите цени на дребно, повечето доставчици не са особено заинтересовани от популяризиране на модели, които поддържат 8K резолюция. В момента Samsung остава единствената доминираща марка за 8K телевизори с пазарен дял от близо 70%.
Освен това високата инфлация удари потребителските бюджети през 2022 г. Ето защо TrendForce прогнозира, че доставките на 8K телевизори ще намалеят за първи път на годишна база през 2022 г., спадайки със 7,4% спрямо 2021 г. – до около 400 000 единици.
Европа, като един от основните региони за продажба на 8K телевизори, може да бъде засегната от актуализираната схема на ЕС за енергийно етикетиране. Енергийните разпоредби бяха затегнати още повече, така че продажбите на някои по-стари 8K телевизори може да бъдат забранени в ЕС от март 2023 година. Samsung обаче планира да пусне нови модели, които отговарят на повишените изисквания. TrendForce очаква продажбите на 8K телевизори да превишат 500 000 броя през 2023 г. в световен мащаб.