Повечето компании у нас са предубедени за данните на изкуствения интелект

В следващите няколко години изкуственият интелект ще се използва все повече в процесите на компаниите за вземане на решения (снимка: CC0 Public Domain)

Над три четвърти (79%) от големите компании в България имат предубеждения за данните на изкуствения интелект. Те осъзнават нуждата да адресират проблема, но срещат трудности в ефективното справяне с него, сочат резултатите от глобално проучване на Progress, озаглавено „Предубежденията в данните: Скритият риск на изкуствения интелект” и проведено от британската агенция Insight Avenue.

Предубежденията често идват от културните и лични преживявания на хората. Когато данните се събират и използват за обучение на модели за машинно самообучение, тези модели наследяват предубежденията на хората, които ги създават. Това води до неочаквани и ощетяващи резултати, отбелязват авторите на проучването, в което са участвали над 640 бизнес и ИТ лидери от компании с над 500 служители от целия свят, вкл. България.

Въпреки потенциалните проблеми от финансов, етичен и правен характер, липсва разбиране за необходимите обучения, процеси и технологии, с които успешно да се адресира проблемът, подчертават от Progress.

Проучването показва, че 95% от ИТ и бизнес лидерите в България смятат, че ще разчитат повече на изкуствен интелект в процесите на компаниите си за вземане на решения в следващите няколко години, но само 13% имат установени процеси и политики за справяне с наличието на предубеждения в данните.

Сред ключовите причини за това са липсата на разбиране на възможните предубеждения в данните (39%) и на добри практики за установяването на подобни нередности (37%).

Резултатите от проучването в България сочат още, че:

  • 82% от бизнес и ИТ лидерите смятат, че предубежденията в данните ще се превърнат в по-сериозен проблем с все по-широкото ползване на изкуствен интелект и машинно обучение;
  • 79% посочват, че към момента в компаниите им съществуват предубеждения в данните;
  • 76% смятат, че трябва да работят повече в посока справяне с този проблем;
  • 95% считат, че въвеждането на процеси за елиминиране на предубежденията в данните ще повиши доверието в използването на изкуствен интелект в компаниите им;
  • 84% твърдят, че разбирането и адресирането на предубежденията в данните е обществен дълг на компаниите, въпреки това само 58% споделят, че лидерите на техните организации са активно ангажирани с решаването на проблема.

„Загуба на клиентско доверие, регулаторни проблеми и рискове за сигурността на бизнеса са само част от последствията на наличието на предубеденост в данните и алгоритмите”, коментира Симеон Стойчев, вицепрезидент „ИТ инфраструктура и операции” в Progress.

По неговите думи, предотвратяването на предубежденията в данните на ранен етап включва комбинация от технологии, обучения и процеси, а отговорността се носи от всички, които ги използват. „Само така можем да сме сигурни, че изкуственият интелект ще работи в полза на хората и бизнеса”, заключи Стойчев.

Коментари по темата: „Повечето компании у нас са предубедени за данните на изкуствения интелект”

добавете коментар...

  1. Българин

    Изкуствен интелект НЯМА! Престанете да ползвате това наложено маркетингово понятие. Това са NLP (neuro linguistic programming) алгоритми на база RNN (преди години), а сега вече на база NLP трансформатори. Всички се базират на word vectors (като GloVe) и лесно може човек да си експертиментира с повечето NLP функции на PyTorch. Това че OpenAI са му въвели огромен обем входни данни и са му направили разни интеграции с WolframAlpha за да смята математически задачи, не го прави интелект по никакъв начин. Просто модел, който предсказва коя ще е най-вероятната следваща дума.

Коментар