Изкуствен интелект оптимизира пътническите полети

Оптимизирането на полетите е задача, в която AI показва уменията си
(снимка: CC0 Public Domain)

Изкуственият интелект не е поредният технологичен хайп, който скоро ще отшуми. AI технологиите вече имат реални приложения, които оптимизират бизнес процесите и други сфери на човешката дейност. С негова помощ, например, пътническите полети на дълги разстояния стават по-ефективни, самолетите летят по-дълго без спиране и пестят гориво.

Новозеландската авиокомпания Air New Zealand и австралийската Qantas Airways активно се опитват да въведат практиката на 20-часови полети без прекъсване. Тази задача изисква значително оптимизиране на разхода на гориво и изглежда, че алгоритмите с изкуствен интелект са незаменими тук.

Алгоритмите се учат в движение

Планирането на полета се извършва с помощта на софтуер, който обработва големи количества данни и позволява на диспечерите да изготвят икономични маршрути на полета, като избягват непланирани спирания за зареждане с гориво.

AI програмите помагат на пилотите да избегнат лошо време, да хванат попътен вятър или дори им казват да намалят скоростта, за да изразходват по-малко гориво. Съвременният софтуер, предназначен за тази цел, е много подобен на платформите на търсачките – той се подобрява, докато се използва.

Австрийската компания Flightkeys е специализирана в тази задача. Ежедневно тя прави около 300 000 плана за полети за клиенти като American Southwest Airlines и American Airlines, както и за новозеландската Air New Zealand. Съоснователят на Flightkeys и ръководител на иновациите Раймунд Зоп разказва за работата си в интервю за Блумбърг.

Според него, неспециалистите не разбират напълно как се изготвят плановете на полетите – не е достатъчно само да се въведе дестинация и компютърът да изчисли маршрута, както при колите. Толкова е трудно да се изгради оптимален маршрут, че системите, инсталирани на самолетите, не могат да се справят с тази задача.

Необходима е наземна система, която събира големи количества данни и се опитва да намери решение с минимални разходи. Голям брой ограничения и параметри трябва да бъдат взети под внимание, затова са необходими алгоритми за машинно обучение, които да работят правилно с тях.

Много степени на свобода и… много ограничения

При планирането на полет има много степени на свобода, но и много ограничения, свързани с контрола на въздушното движение, нуждите на военните структури, метеорологичните условия и особеностите на регулациите в различните страни. Един от ключовите параметри са характеристиките на самолета – колкото по-лек е, толкова по-високо може да се издигне, но пък лети по-бавно.

Вятърът и температурата на съответната височина също се вземат предвид: по-добре е самолетът да хване попътен вятър и да избегне насрещния, дори да се отклони от най-краткия маршрут.

Колкото по-дълъг е маршрутът, толкова по-важно е правилното му планиране, тъй като в случая говорим за границата на възможностите на самолета. От една страна, необходимо е да се намалят запасите от гориво, за да олекне самолетът, но от друга страна трябва да има достатъчно гориво за полет без прекъсване.

Финансовият фактор също е важен: всеки час от полета струва определена сума за обслужване на самолета, екипажът може да получава и почасово заплащане, така че колкото по-бързо лети самолетът, толкова по-евтин е. А закъсненията на полетите могат да се превърнат в истинска катастрофа.

Петизмерно планиране

Flightkeys нарича своята система за планиране петизмерна: в допълнение към дължината, ширината, височината и времето, трябва да се вземе предвид вероятностното измерение. Най-неточният параметър на етапа на планиране е действителният час на тръгване, който е от изключително значение. Но след излитането могат допълнително да се коригират отделни параметри, тъй като в този момент всички фактори са известни с много по-голяма точност.

Коментар