Консолидираните продажби на Бош България на местния пазар достигат 576 млн. лв. (295 млн. евро) за финансовата 2023 г., което е 57% увеличение спрямо предходната година, стана ясно вчера на събитие в София Тех Парк, където компанията отбеляза 30 години присъствие у нас.
„Високите ни постижения са резултат на упоритата работа на всички дивизии, на усилията на нашите R&D звена и софтуерни инженери”, коментира Константин Конов, главен изпълнителен директор на Роберт Бош България и представител на Група Бош у нас.
98 на сто от печалбата на компанията се реинвестира в технологии, които променят живота на хората. Същевременно етичният кодекс на Бош изрично забранява компанията да разработва технологии за военни цели и да работи с фирми, които правят такива технологии, допълни Конов.
“Преди осем години открихме тук Бош Диджитъл, а преди пет беше създаден и Бош Инженеринг Център, в който вече работят над 600 висококвалифицирани софтуерни инженери, които създават автомобила на бъдещето. Създаваме уникални неща и имаме проекти за най-големите автомобилни производители”, каза Конов.
Компанията инвестира над 1 милион евро годишно в обучение на служители у нас. “Нашата цел е да направим Бош най-желания работодател в сферата на високите технологии в България”, подчерта той.
В мащаба на групата, до 2025 г. Бош ще инвестира 10 милиарда евро в дигитализацията на бизнеса, стана ясно от презентацията на Синиша Джукич, директор на Бош Диджитъл. За целта компанията работи в три основни насоки:
- Нови продукти и технологии в сферата на автомобилната устойчовост – Индустрия 4.0
- Нисковъглеродна икономика
- Инвестиране в хората
До края на 2025-та година всеки продукт с марка Бош трябва да включва изкуствен интелект или да е създаден с помощта на AI, допълни Джукич. Скоро се очаква броят на продуктите на Бош с изкуствен интелект да достигне 1 милиард. ”Изкуственият интелект ще промени начина, по който работим с клиентите, и по който работим самите ние”, каза още той.
Генеративните AI технологии навлизат все повече в продуктите и процесите. Това показва, че ще настъпят фундаментални промени в нашия живот, коментира Джукич. Ще се промени начинът, по който се разработват продуктите, по който се общува и работи с клиентите.
За първи път в България компанията ще реализира програма за обучение по използване на генеративен AI за разработка на софтуер. Над 60 са бизнес процесите в различните поделения на Бош, в които вече са внедрени генеративните AI системи, уточни Джукич.
Темата за изкуствения интелект беше във фокуса на дискусията, състояла се по време на събитието. Концепцията на AI не е нова, но технологията ще се развива основно в два аспекта, коментира Джукич, според когото системите се самообучават чрез обработка на огромни обеми от данни. На второ място те могат да създават ново съдържание с много високо качество, което е над средното ниво, създавано от хората.
Друга сфера, в която AI ще бъде особено актуален, е създаването на съдържание за потребители, уеб сайтове и вътрешнофирмена документация. Една от областите, в които промяната ще се усети най-силно, е връзката с клиенти и доставчици, а това изисква обработка на огромни масиви от данни.
Според Ивайло Рашев, изпълнителен директор на Бош Домакински уреди, днес се извършва революция в две направления: изкуствения интелект и устойчивостта.
„През 2020 г. Бош стана първата компания в света, която постигна въглеродна неутралност в собствените си производствени процеси. Друг фокус е разумното потребление на водата. Да се живее устойчиво е наша глобална политика, а това означава постигане на климатична неутралност, намаляване на косвените емисии и борбата с недостига на вода. Всичко това ще доведе до преки ползи за потребителите”, каза Рашев.
Панайот Николов, търговски директор „Автомобилно оборудване”, бе категоричен, че ученето през целия живот ще бъде водещата тенденция в близко бъдеще. Дигиталните умения ще стават все по-важни. Специалистите в автосервизите, например, ще трябва да се обучават непрекъснато, особено от гледна точка електрификацията на автомобилите, каза Николов.
А според Динко Русев, инженеринг директор на Бош Инженеринг Център София, с навлизането на AI технологиите автомобилите стават все по сигурни. Той прогнозира, че до 30 години автомобилите ще са напълно автономни и ще се превърнат в основно средство за придвижване, като това ще освободи време на хората за други дейности.
Най-малкият участник в дискусията беше деветгодишният Иво Кирков, който е и най-младият член на Менса България. Според него, след 30 години колите ще са автономни, а изкуственият интелект ще бъде много развит.
Ефектен финал на юбилейното събитие беше демонстрация на калибрирането на система за автономно движение, а така също и на самото автономно движение, аварийно спиране и паркиране на автомобили от висок и среден клас с помощта на софтуер, разработен от Бош Инженеринг Център.