TechNews.bg
АктуалноИзкуствен интелектНовиниСигурност

Заплахата на дийпфейковете надвисва опасно

Банки и финанси, администрация и здравеопазване са секторите, където ще наблюдаваме най-много измами с дийпфейкове (снимка: CC0 Public Domain)

Сега, когато вече знаят на какво е способен генеративният AI, мнозинството потребители разбират как технологията може да улесни измамите с кражба на идентичност. Изглежда обаче хората са склонни да надценяват способността си да разпознават майсторските фалшификати. А това може да ги направи по-уязвими за атаки.

Изводът е резултат от изследване на Jumio, доставчик на автоматизирани решения за проверка на самоличността от край до край, оценка на риска и съответствие. В анкетата над две трети (67%) казват, че са запознати с генеративните AI инструменти от вида на ChatGPT, DALL-E и Lensa AI, които могат да създават недействително съдържание, включително видео, изображения и аудио.


Надценени способности

Информираността е най-висока сред потребителите в Сингапур (87%) и най-ниска сред тези в Обединеното кралство (56%).

Запознатостта с темата за генеративните AI и майсторските сред потребителите е висока, като 52% от респондентите вярват, че могат да открият видео с майсторска фалшификация. Това мнение, според специалистите, отразява „прекомерна увереност“ от страна на потребителите, като се има предвид, че „майсторските фалшификати са достигнали ниво на съвършенство, което предотвратява откриването с невъоръжено око“.

[related-posts]

Тенденцията е обезпокоителна, като се има предвид, че полицейските сили на Сингапур установиха, че измамите със самоличност са стрували 101,3 милиона сингапурски долара през 2022 г. Сумата най-вероятно ще нарасне драстично в съвсем скоро време, имайки предвид повишените нива на сложност и изпипаност на майсторските фалшификати.

Данните на Jumio показват още стабилен ръст в използването на все по-сложни дийпфейкове по целия свят, във всички индустрии. Най-сериозно присъствие, както може да се очаква, е налице в сферата на плащанията и крипто-технологиите.

„Много хора изглежда смятат, че могат да забележат и разпознаят майсторския фалшификат,“ коментира Стюарт Уелс, главен технологичен директор на Jumio. „Въпреки че със сигурност има издайнически признаци, които да търсим, дийпфейковете стават експоненциално по-добри ден след ден – и стават все по-трудни за разпознаване без помощта на AI.

AI – и проблем, и решение 

Според експерта, в обозримо бъдеще бизнесите от всички сфери ще се нуждаят от технологии, базирани на изкуствен интелект, за да откриват и разпознават майсторски фалшификати и съответно да защитават своите мрежи и клиенти от измамите. Засега обаче един от най-важните принципи, които трябва да следваме, е потребителите да се отнасят скептично към „провокативни изображения, видеоклипове и аудио“.


Все пак изследването носи знаци, че хората съзнават промяната, която се случва пред очите им. Те са все по-наясно с AI технологиите. Съответно се наблюдава нарастване на разбирането за това как технологиите могат да бъдат използвани за кражба на самоличност, установява проучването.

Повече от половината от запитаните (57%) вярват, че онлайн кражбата на самоличност ще стане по-лесна в резултат на бума на AI. Отново потребителите в Сингапур показват най-високо ниво на разбиране на потенциалната вредна употреба (73%).

Време е за обучение

На настоящия етап организациите, чиито отдели за сигурност и ИТ сигурност са достатъчно далновидни, вече трябва да мислят върху програми, с които да образоват клиентите си относно способностите на генеративните AI технологии и възможностите да бъдат използвани за измами.

Образователната кампания ще тече дълго време и е крайно време да се сложи начало на нейната реализация. Само така организациите могат да помогнат на своите клиенти да формират по-реалистични очаквания за способността си да откриват майсторски фалшификати.

Наред с това проучването сочи , че над две трети (68%) от потребителите са готови да използват цифрова самоличност, за да се удостоверят онлайн. Водещите сектори, в които те биха предпочели дигитална самоличност пред физическа идентификация (като шофьорска книжка или паспорт), са финансовите услуги (43%), правителството (38%) и здравеопазването (35%).

Потребителското проучване е проведено от специализираната статистическа агенция Censuswide. В него са обхванати 8055 възрастни потребители.

още от категорията

Популярните LLM са опасно податливи на итеративни атаки

TechNews.bg

Забравете традиционното SEO! Добре дошли в света на оптимизацията за GenAI

TechNews.bg

SaaS платформа на Progress осигурява достъпен AI за бизнеса

TechNews.bg

Изкуственият разум „изяжда хляба“ на неопитните

TechNews.bg

Технологичен гигант внедрява AI за 223 000 служители

TechNews.bg

Дания готви строг закон срещу дийпфейковете

TechNews.bg

Коментари