Статистика на американската агенция за околната среда EPA показва, че максималният пробег на електрическите превозни средства, продавани на пазара в САЩ, се е удвоил за десет години – между 2012 и 2022 г., а средният пробег е нараснал около три пъти.
За горна граница в анализа са взети паспортните показатели на седана Lucid Air, който предлага пробег без презареждане на разстояние до 832 км според цикъла на EPA, уточнява в публикация за изследването Улострийт Джърнъл.
Но опитът на водачи на електромобили сочи, че реалният резерв на мощност може да се различава значително от декларирания, тъй като производителите обикновено се фокусират върху общоприетите индустриални цикли, при които условията на шофиране не винаги са постижими на практика.
В случая със седана Lucid Air Grand Touring, който е тестван от Уолстрийт Джърнъл, пътуванията в и извън града могат да изтощят тяговата батерия за 629 км, според бордовия компютър, което е значително по-малък пробег от посочения в паспортните характеристики на колата.
Трябва също да се има предвид, че равномерното движение при високи скорости доста бързо изчерпва заряда на тяговата батерия. Например, около 12,5% трябва да се извадят от оценката на EPA, за да се определи пробегът при шофиране по магистрала със скорост от 120 км/ч.
С впечатляваща динамика на ускорение, електромобилите обикновено не харесват продължителното шофиране с висока скорост и това е важно да се има предвид при планиране на дълги пътувания. В случая със седана Lucid Air тестовете показват, че при шофиране по магистрала със скорост от 120 км/ч колата ще може да измине около 656 км с едно зареждане. За много шофьори такъв пробег е напълно достатъчен за удобно движение по магистрала.
Ефективността на електромобилите се влияе значително от джантите и гумите. Например, преминаването от стандартни 19″ джанти към 21″ намалява пробега с около 10%. Електродвигателят и другите компоненти също определят колко ефективно ще се изразходва зарядът на батерията.
Превключването към по-високо бордово напрежение обикновено подобрява пробега и позволява по-бързо зареждане на станции за експресно зареждане. В случая със Lucid Air напрежението, използвано от силовата система, достига 924 V. В същото време колата може да се зареди за пробег до 480 км за около 20 минути, когато е свързана към станция за експресно зареждане.
Но експресните зарядни станции все още не са много разпространени дори в Северна Америка. За сравнение, от „бавна“ станция тяговата батерия се зарежда напълно за 12 или дори 18 часа, в зависимост от условията.
Масовите характеристики и аеродинамиката също влияят върху способността на електрическите превозни средства да покрият максималния пробег с едно зареждане на батерията, така че производителите сериозно оптимизират съответните характеристики. Вярно е, че в някои случаи това се случва в ущърб на акустичния комфорт в кабината, тъй като пестят от звукоизолация.
Много автомобилни производители залагат на пробив в химическия състав на тяговите батерии, което ще увеличи капацитета им и в същото време ще ги направи по-леки, но видим напредък в тази област не трябва да се очаква преди втората половина на десетилетието.
Същевременно, подобрения в ефективността на електрическите превозни средства се постигат и чрез други мерки, което е очевидно от удвояването на пробега през предходните десет години.