Хората са лоши шофьори, казват компании за самоуправляеми коли

Автономните системи за управление на колите са по-безопасни от хората-шофьори, твърдят разработчиците на самоуправляеми автомобили (снимка: Cruise)

Провокативно изявление публикуваха през седмицата две от компаниите, които активно разработват технологии за автономно шофиране. Cruise и Waymo казват, че хората са лоши шофьори и, че технологиите са критични за подобряване на пътната безопасност.

Crusie публикува изявлението си под формата на реклама на цяла страница в големите вестници – San Francisco Chronicle, New York Times, Los Angeles Times и Sacramento Bee – със заглавие: „Хората са ужасни шофьори“. Waymo беше по-скромна и публикува изявление само в своя блог.

Двете компании реагираха на действията на регулатора, Калифорнийската комисия за комунални услуги (CPUC), който забавя за втори път издаването на разширени разрешителни за предоставяне на комерсиални услуги за превоз на пътници в Сан Франциско с напълно автономни возила без присъствието на шофьор зад волана, по всяко време на деня.

В четвъртък CPUC измести изслушването за 10 август, без да посочи причини за отлагането, като заяви лаконично, че въпросите изискват „по-нататъшно разглеждане“, предаде TechCrunch.

„Вие може да сте добър шофьор, но много от нас не са“, казва Cruise в рекламата си. Всяка година в САЩ хората причиняват милиони катастрофи. Самоуправляемите автомобили на Cruise са създадени, за да спасяват животи“.

Компанията изтъква също, че нейните превозни средства са имали 92% по-малко сблъсъци като основен участник и 54% по-малко сблъсъци като цяло в сравнение с хората-водачи в сходна среда на шофиране.

На свой ред Waymo съобщи в блог публикация, че е използвала роботизирано такси, за да анализира скоростта на колите в Сан Франциско и Финикс за период от 10 дни, и е установила, че много автомобили се движат над ограничението на скоростта от 25 мили в час (40 км/ч). Компанията цитира данни на Националната администрация за пътна безопасност на САЩ (NHTSA), според които през 2020 г. една трета от всички пътнотранспортни произшествия и 13% от нараняванията в САЩ са свързани с превишена скорост.

Waymo подчертава също, че за разлика от хората-шофьори, системата за автономно шофиране Waymo Driver стриктно спазва ограничението на скоростта и може да „предвиди вероятните маневри на превозни средства около нея и да реагира съответно“.

В същото време много граждански активисти не виждат самоуправляемите коли като решение. Те твърдят, че градовете трябва да насърчават обществения транспорт и микромобилността, а не решенията на технологичните гиганти.

Понастоящем Cruise е лицензирана за търговски превоз на пътници в определени райони на Сан Франциско от 22:00 до 6:00 ч., както и за безплатно обслужване на пътници из града по всяко време на деня, със или без шофьор в кабината. Waymo предоставя безплатни услуги за превоз на пътници в Сан Франциско по всяко време на деня, но служител по безопасността трябва да присъства в превозното средство.

Коментар