Доклад на ЮНЕСКО призова за забрана на смартфоните в училищата по целия свят. Тази мярка ще подобри качеството на образованието и ще защити децата от сплашване и тормоз във виртуалното пространство, уверени са от агенцията на ООН, която наблюдава образованието, науката и културата.
Има доказателства, че прекомерното използване на мобилни телефони е пряко свързано с по-ниските постижения на учениците, а голямото време, прекарано пред екрана, влияе негативно на емоционалната стабилност на децата. Призивът за забрана на смартфоните подкрепя идеята, че дигиталните технологии като цяло, включително AI, трябва да бъдат подчинени на „човекоцентрична визия“ за образованието – те не могат да изместят взаимодействието лице в лице с учителя, отбелязва Гардиън в коментар на инициативата.
ЮНЕСКО предупреждава политиците за безразсъдното приемане на цифрови технологии, чието положително въздействие върху резултатите от обучението и ефективността на разходите лесно се надценява, макар че новото не винаги е най-доброто. Все по-широки сегменти от обучението се преместват онлайн, особено в университетите, и е недопустимо да се пренебрегва „социалният аспект“ на образованието, в което студентите учат лице в лице.
„Тези, които призовават за повишена индивидуализация, може би пропускат самата същност на образованието“, предупреждават авторите на доклада.
Националните правителства трябва да гарантират, че имат ясни цели и принципи, според които дигиталните технологии в образованието носят ползи и избягват увреждане както на здравето на учениците, така и на по-широки аспекти на демокрацията и правата на човека, например чрез нахлуване в личния живот или реч на омразата онлайн, се казва в доклада.
Прекомерното или неподходящо използване от студентите на технологични решения – смартфони, таблети или лаптопи – може да бъде разсейващо, разрушително или вредно за ученето. Цитират се материали от мащабни международни изследователски проекти, които показват „отрицателна връзка“ между прекомерното използване на дигитални технологии и академичното представяне.
Технологията има потенциал да разкрие нови възможности за обучение за милиони хора, но ползите, които предоставя, са неравномерно разпределени – хората с ниски доходи са изключени от процеса, а дигиталната образователна инфраструктура е скъпа.
Освен това има твърде малко достоверни проучвания, които подкрепят предимствата на дигиталните технологии в образованието – значителна част от тях са финансирани от частни образователни компании с цел продажба на дигитални учебни продукти. Тяхното влияние върху политическата среда по света нараства и това е повод за безпокойство.
Правителствата в страните вече започват да приоритизират нуждите на учениците – като пример е цитиран Китай, където използването на дигитални устройства като инструменти за обучение е ограничено до 30% от часовете в клас. В същото време се осигуряват редовни почивки между такива учебни блокове, казват от ЮНЕСКО.
В ерата на карантината онлайн обучението успя да спре упадъка на образованието – милиарди студенти преминаха към този формат, но милиони без достъп до интернет бяха изоставени, подчертава докладът на агенцията.
ЮНЕСКО анализира 200 образователни системи по света и установява, че всяка шеста страна е забранила използването на смартфони в училище: във Франция съответната норма работи от 2018 г., а в Холандия ще влезе в сила през 2024 г.
Бившият министър на образованието на Обединеното кралство се опита да въведе това правило през 2021 г. в цялата страна, но срещна съпротива от синдикатите, които настояват, че подобни забрани могат да бъдат въведени само от ръководствата на образователните институции.
Време беше, те дори не използват телефоните за информация, а се надпреварват кой ще направи най-тъпи клипове и снимки, включително с неприлично голо съдържание.