Индийска телевизия назначи AI водеща на новините

Реалистично изглеждаща, Лиза чете хороскопи и съобщава спортни новини и прогноза за времето (снимка: OdishaTV)

Появата на нов водещ с изкуствен интелект в индийската телевизия OdishaTV предизвика смесени реакции от зрителите. Някои нарекоха AI бота Лиза “иновативен”, а други го определиха като “роботизиран” и “неемоционален”.

На свой ред ръководителят на канала Джаги Мангат Панда обяви дебюта на първия водещ на новини с изкуствен интелект като „крайъгълен камък в излъчването и цифровата журналистика“.

Реалистично изглеждаща, Лиза чете хороскопи, съобщава спортни новини и прогноза за времето. Панда коментира пред Nikkei Asian Review, че целта на AI водещия в телевизионния канал е да извършва рутинна работа и да освободи персонала за „по-креативна работа и предоставяне на по-добри новини“.

Въпреки това, появата на Лиза и други новинарски ботове предизвика дебат в Индия за бъдещето на медиите в страната. Тенденцията за използване на водещи на новини с изкуствен интелект се наблюдава и в други азиатски страни, от Китай до Югоизточна Азия, променяйки лицето на новинарите.

AI е мощен инструмент за достигане до публиката в Индия, където се говорят стотици езици. Преди това базираната в Делхи India Today Group представи първия в страната водещ на новини с изкуствен интелект, Сана, който освен че четеше новини на английски, хинди и бангла, съобщаваше прогнозата за времето и, заедно с други журналисти, водеше програми на 75 езика.

Новите AI водещи използват алгоритми за машинно обучение, които анализират данни от новинарски статии и видеоклипове. Според правителствения уебсайт INDIAai, водещият с изкуствен интелект “събира, проследява и категоризира казаното и кой го е казал, а след това трансформира тези данни в полезна и подходяща информация”.

Мениджърите на телевизионни канали твърдят, че AI водещите са благодат за индустрията, защото им позволяват да намалят разходите, да доставят новини до канали на множество индийски езици и да обработват огромни количества данни с феноменална скорост. Те не създават проблеми, с които се славят известните с капризите си „звездни” водещи.

От друга страна, критиците твърдят, че AI технологиите могат да подкопаят доверието в медиите, тъй като ботовете нямат уменията и опита на журналистите-хора. В допълнение, въвеждането на виртуални водещи на новини поражда опасения относно съкращаването на работни места, въпреки уверенията на компаниите, че роботите никога няма да заменят хората.

Използването на AI в редакциите изглежда ще продължи да расте. Според проучване, публикувано през май от Световната асоциация на издателите на новини, 49% от новинарските услуги по света използват AI инструменти като ChatGPT.

Матийн Ахмад, доцент в Изследователския център за масови комуникации към университета Джамия Милия Исламия в Ню Делхи, казва, че всяка нова технология в началото е страшна. Той припомня как продуцентите на филми някога са се опасявали, че анимацията ще измести филмите с хора, „но това не се е случило“. Подобни опасения възникнаха в издателската индустрия, когато интернет започна да се развива.

„Факт е, че за всяка работа, свързана с творчество, хората са незаменими. Те никога няма да бъдат заменени от чатботове с изкуствен интелект“, казва Ахмад. Според него, новинарските ботове, напротив, „ще създадат повече работни места в индустрията при актуализиране на съдържанието“.

Коментар