Чатбот отговаря на въпроси за общинските наредби

AI чатботовете могат да са изключителни полезни на гражданите
(снимка: CC0 Public Domain)

Българско приложение с елементи на изкуствен интелект осигурява бърз достъп до информация от наредбите на общините. Услугата вече е налична онлайн в прототипна версия. 

Чатботът DataPond е разработен от българо-нидерландската компания ReCheck и в момента може да се ползва безплатно от гражданите. Захранва се с данни от наредбите на Община Русе и демонстрира как изкуственият интелект подобрява взаимодействието с институциите и ползването на електронни услуги.

DataPond работи на базата на езиковите модели на Open AI, които стоят зад популярния Chat GPT. В платформата потребителите могат да задават въпроси и да получават отговори, генерирани на базата на съдържание, извлечено от наредбите. По този начин се пестят време и усилия за търсене в документите, налични в сайта на Общински съвет в Русе.

Гражданите могат да правят бързи справки за секунди и да проверят детайли относно правилата за живот в града или как да се възползват от различни услуги на местните институции.

Предимство на DataPond e възможността да прави референции към източниците на информация, чрез която е генерирал отговорите. Това решава един от най-съществените проблеми при ползването на изкуствен интелект – вероятността той да си измисля информацията, която дава на потребителите.

Ползвайки DataPond, хората ще видят точно в кои документи присъстват текстовете, от които са съставени отговорите на чатбота. Това увеличава прозрачността и надеждността на информацията, която изкуственият интелект предлага, подчертават от разработчика.

В момента DataPond работи като прототипна версия за демонстрационни цели. Възможно е чатботът да дава неточни отговори или да не може да разбере правилно зададените въпроси.

Примерни въпроси за получаване на информация от чатбота включват: “Как се кандидатства за детски градини?”, “Как мога да извършвам търговска дейност на открито?” и “Как да си платя данъците?”.

Следващите стъпки в развитието на продукта са свързани с добавяне на контекст, интензивно обучение, въвеждане на категории и ключови думи. Това ще увеличи драстично ефективността на решението и точността на отговорите.

“Първата версия на DataPond демонстрира потенциала да взаимодействаме иновативно с общината, но това е само началото. Предстоят съществени технологични подобрения, които ще доведат до по-надеждни и по-точни отговори на въпросите на гражданите. Ще разширим и обхвата на информацията, с която се захранва чатбота и статистиките, които той предоставя”, поясни Емилиян Енев, управляващ съдружник в ReCheck.

Компанията планира да усъвършенства големия езиков модел, който е специализиран за работа със съдържание на български език в отделни индустрии и пазарни сегменти.

Коментар