TechNews.bg
E-обществоВодещи новиниИзкуствен интелектНоваторскиНовини

Чатбот отговаря на въпроси за общинските наредби

AI чатботовете могат да са изключителни полезни на гражданите
(снимка: CC0 Public Domain)

Българско приложение с елементи на изкуствен интелект осигурява бърз достъп до информация от наредбите на общините. Услугата вече е налична онлайн в прототипна версия. 

Чатботът DataPond е разработен от българо-нидерландската компания ReCheck и в момента може да се ползва безплатно от гражданите. Захранва се с данни от наредбите на Община Русе и демонстрира как изкуственият интелект подобрява взаимодействието с институциите и ползването на електронни услуги.

DataPond работи на базата на езиковите модели на Open AI, които стоят зад популярния Chat GPT. В платформата потребителите могат да задават въпроси и да получават отговори, генерирани на базата на съдържание, извлечено от наредбите. По този начин се пестят време и усилия за търсене в документите, налични в сайта на Общински съвет в Русе.


Гражданите могат да правят бързи справки за секунди и да проверят детайли относно правилата за живот в града или как да се възползват от различни услуги на местните институции.

Предимство на DataPond e възможността да прави референции към източниците на информация, чрез която е генерирал отговорите. Това решава един от най-съществените проблеми при ползването на изкуствен интелект – вероятността той да си измисля информацията, която дава на потребителите.

Ползвайки DataPond, хората ще видят точно в кои документи присъстват текстовете, от които са съставени отговорите на чатбота. Това увеличава прозрачността и надеждността на информацията, която изкуственият интелект предлага, подчертават от разработчика.


[related-posts]

В момента DataPond работи като прототипна версия за демонстрационни цели. Възможно е чатботът да дава неточни отговори или да не може да разбере правилно зададените въпроси.

Примерни въпроси за получаване на информация от чатбота включват: “Как се кандидатства за детски градини?”, “Как мога да извършвам търговска дейност на открито?” и “Как да си платя данъците?”.

Следващите стъпки в развитието на продукта са свързани с добавяне на контекст, интензивно обучение, въвеждане на категории и ключови думи. Това ще увеличи драстично ефективността на решението и точността на отговорите.

“Първата версия на DataPond демонстрира потенциала да взаимодействаме иновативно с общината, но това е само началото. Предстоят съществени технологични подобрения, които ще доведат до по-надеждни и по-точни отговори на въпросите на гражданите. Ще разширим и обхвата на информацията, с която се захранва чатбота и статистиките, които той предоставя”, поясни Емилиян Енев, управляващ съдружник в ReCheck.

Компанията планира да усъвършенства големия езиков модел, който е специализиран за работа със съдържание на български език в отделни индустрии и пазарни сегменти.

още от категорията

Изкуствен интелект открива интернет зависимост с 86% точност

TechNews.bg

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Тръмп наема 1000 специалисти за „Технологичната сила“

TechNews.bg

Южна Корея въвежда  всеобхватни регулации за изкуствения интелект

TechNews.bg

Коментари