CES: поривът за зелени технологии идва отвътре

Изложението за потребителска електроника CES свърши, поставяйки началото на година, белязана от „зеленото“. CES маркира не просто нови технологични продукти и тенденции, но и демонстрира все по-голямата жажда за еко-технологии. Значими „зелени“ постижения имаше и на щандовете на големите ИТ компании, и на слабо известни, прохождащи играчи.

Измежду грамадните екрани с големина на стена и миниатюрните мобилни устройства имаше общ знаменател – зелената посока; еко-продукти показваха всички познати доставчици като Panasonic, Sanyo, Toshiba, Philips, LG. В тематичните технологични зони като безжичната Zigbee зона имаше дисплеи за управление на енергията на дома или пък енергийно ефективно шофиране.

Със сигурност зелените технологии все още са по-скоро в периферията на вниманието на индустрията, която създава потребителската електроника. Ала създателите на големите марки казват, че разработват продукти с все повече грижа за околната среда и енергийната ефективност и мотивите за това са регулаторни и икономически.

Емблематично в това отношение беше представянето на Panasonic на CES. Компанията бе изградила зона с големината на стая, посветена на технологиите за управление на енергията и енергийна ефективност, които в момента се изпробват в определени домове в Япония и Дания. Придобиването на голям дял от Sanyo дава на корпорацията достъп до технологии за соларни фотоволтаични панели, но визията й е доста по-широкообхватна. Тя разработва горивни клетки за дома, които правят електричество и топлят водата, резервни батерии за съхранение на енергията, генерирана от соларните панели, както и система за управление на енергийната консумация на дома, която може да се наблюдава чрез – ха познайте! – телевизорите на Panasonic.

Panasonic разглежда енергийното управление като дългосрочна бизнес-възможност, която носи предимствата на нещо много повече от „ниша, свързана с крайните еко-активисти“.

“Потребителската електроника е една относително зряла сфера и ние се оглеждаме за нови възможности за растеж, а енергията се вписва отлично в тази категория“, казва Марк Шарп, мениджър на отдела за екологично чисти продукти в Panasonic – Северна Америка. По думите му, компанията се надява до 2018 г. да стане световен лидер в тази област. Технологиите са налични и работят, но обемите са ниски и производството на продуктите се крос-финансира от другите бизнеси.

Точно в момента по-голямата част от напъните на производителите да създават еко-продукти е продиктувана от регулациите. Световните доставчици са задължени да са в съответствие с правила за не-използването на вредни за околната среда елементи (напр. живак и др.), като например директивата RoHS в Европа или американските закони за задължителното рециклиране. Има и доброволни организации за сертификация и etikirane като например знака за енергийна ефективност EnergyStar и EPEAT – рейтингова система в производството, която касае използваните материали, консумираната за производството енергия и бъдещите възможности за рециклиране на създавания продукт.

Но задълженията не са всичко. Toshiba например има систематичен подход към енергийната ефективност и опазването на околната среда. Мениджърите на компанията се оценяват по еко-критерии, казва Крейг Хершберг, директор на еко-направлението в Toshiba Америка. Резултатът е виден: Toshiba вече е планирала да предлага енергийно ефективни – и с дълъг живот – LED крушки по-късно тази година, а също така планира да изведе от употреба компонентите със съдържание на бромид и PVC от своите лаптопи – при това до април тази година.

Създателите на продуктите – най-вече техните проектанти и дизайнери – са принудени да вземат тежки решения, за да се балансират еко-функциите и останалите функционалности и усъвършенствания. Все пак компанията е категорична, че грижата за околната среда е част от цялостната й корпоративна стратегия.

„Имаме нужда от този вид системи, ако искаме да имаме успех. Нуждаем се от един чист и устойчив свят, където хората да живеят и да продължат да си купуват продукти, да живеят добре, и тогава ние ще продължим да правим продукти и да ги продаваме“, обяснява Хершберг.

На зелената сцена

Потребителското търсене също играе голяма роля в пренасочването на производителите към създаването на оборудване, което щади околната среда. Освен зелените телевизори и лаптопи, CES показа и много инструменти за енергийна ефективност и устройства с алтернативна енергия.

В зоната, наречена „устойчива планета“, голям брой малки компании като Regen, Solio и Solar Power International демонстрираха соларни зарядни устройства с интегрирани батерии, които могат да захранват всевъзможни дребни и джобни устройства в движение. Имаше и други алтернативи за зареждане като например домашна горивна клетка от Horizon Fuel Cells или джобно устройство с вятърна енергия от Kenesis Industries и MiniWiz.

Една зона, която предизвика особено внимание, беше тази на умните домашни електро-мрежи, които елиминират консумацията на електроенергия при режим „stand-by“ за различните електронни устройства. Австралийската Embertec показа прототипи на „енергийни ленти“, предназначени за домашните компютри и развлекателните устройства. Лентите гасят периферията след определено време на не-използване. Устройството HiSaver ползва сензори за движение, чрез които след определено време изключва тока на периферните устройства.

Енергийната ефективност в дома беше важна тема в безжичната Zigbee зона, където няколко новостартиращи компании от сектора „smart grid“ показаха безжични термостати и интелигентни електро-инсталации. Control4 показа цяла домашна система за енергийно управление, базирана на Zigbee мрежа. Устройствата позволяват на потребителите да изключват устройствата, които са включени, ала не се използват, като контролират електрониката отдалечено чрез централизирана конзола или смартфон през интернет.

Доплащане или спестяване?

Макар че вече може да се говори за наличието на пазар на потребителя, който е загрижен за околната среда, високите цени на електроенергията карат доста по-широк кръг хора да се интересуват от средствата за енергийна ефективност, казва Дн Бартел, старши директор за еко-иницитивите в Motorola.

Като цяло потребителите не желаят да плащат извънредно за супер енергийно-ефективна електроника, посочват експертите. В същото време повечето електронни устройства нямат етикети, които ясно и недвусмислено да казват на потребителя колко енергийно ефективни са тези машини, за да му помогнат да вземе решение на база на енергийната консумация.

В Щатите Федералната комисия по търговията има за задача да измисли система за етикиране, която да указва явно и недвусмислено на потребителя колко ще спести за една година дадено устройство – един „зелен“ телевизор, например. Тук също има дебат сред производителите – за това как ще се представя въпросната информация на купувача. Някои искат да има онлайн система за проверка и справки, докато други настояват да има табелки в магазините.

Регулациите свързани с околната среда, открай време биват оспорвани от индустрията. Но ето, че и това се променя. Когато калифорнийската енергийна комисия наложи ограничение за енергоконсумацията на големите плазмени дисплеи, Асоциацията за потребителка електроника, организатор на CES, заяви, че тази регулация ще спъне иновациите и ще вдигне разходите. Но това мнение не се подкрепя единодушно в бранша. Регулацията влиза в сила през 2011, а производителят Westinghouse вече е готов с телевизори, чиято енергийна ефективност покрива още по-стриктната регулация, която ще влезе в сила през 2013 г.

Компанията прилага цялостен подход в производството на зелените телевизори и има изисквания за максимална отдалеченост на доставчиците от нейните производствени цехове, използване на поне 40% рециклирани материали и соево-базирани мастила за изработката на опаковките.

Много от мерките, които са свързани с грижата за околната среда, всъщност имат и позитивен финансов ефект, казват бизнесмени. Намалените обеми материал за пакетиране намаляват вредните емисии, но и спестяват пари от логистика и материал.

Все повече бизнесмени са категорични, че да се слага допълнителна такса или да се завишава цената заради „зелените“ функции и качества на даден продукт е погрешно. Зеленото не струва по-скъпо, а само ще отблъсне купувачите, опасяват се мениджърите.

Коментар