Все повече хора изпитват „парична дисморфия”. Какви са симптомите?

Приблизително 43% от поколението Z и 41% от милениалите в САЩ страдат от сравненията с другите и се чувстват изостанали финансово (снимка: CC0 Public Domain)

Близо половината от младите възрастни американци имат „парична дисморфия”, сочи проучване. Репортаж на CNBC разкрива симптомите на това явление, което обхваща все повече хора.

Налице са категорични доказателства, че социалните медии имат отрицателен ефект върху самочувствието. Това важи не само за начина, по който хората се чувстват относно външния си вид и социалния си статус, но и за тяхното финансово благополучие и икономическо състояние.

Нов термин, „парична дисморфия”, описва изкривената представа за собствените финанси, която почти една трета, или 29%, от американците казват, че изпитват често при сравняване на финансовото им състояние с това на други хора, и че се чувстват неадекватни, според скорошен доклад на Credit Karma.

„Дисморфията на парите е нещо като днешната версия на това да сме „в крак с Джоунс”, казва Кортни Алев, финансов експерт в Credit Karma.

Не е изненадващо, че паричната дисморфия е още по-разпространена сред по-младите поколения. Приблизително 43% от поколението Z и 41% от милениалите страдат от сравненията с другите и се чувстват изостанали финансово.

„Това беше проблем от много дълго време, но социалните медии го изведоха на съвсем ново ниво”, казва Каролин Маккланахан, основател на Life Planning Partners в Джаксънвил, Флорида.

Много от тези, които изпитват парична дисморфия, имат спестявания над средните, установи още Credit Karma. Въпреки това е вероятно те също да признаят, че са обсебени от идеята да бъдат богати.

Само 14% от американците се смятат за богати. Има „изкривяване между възприятието и реалността”, казва Алев. Усещането за заможност е все по-неуловимо, почти независимо от това колко пари имате, твърди доклад на Edelman Financial Engines.

Нетното богатство на средностатистическото домакинство се е повишило през последните години, с 37% между 2019 г. и 2022 г., според проучване на потребителските финанси от Федералния резерв.

Все пак само 14% от американците биха се смятали за богати, според Edelman Financial Engines, а летвата става все по-недостъпна. Всъщност повече от половината американци, които печелят над 100 000 долара годишно, казват, че живеят от заплата до заплата, сочи анализ на LendingClub.

Продължителният период на висока инфлация и нестабилност понижи покупателната способност и доверието на повечето потребители. Instagram също е отчасти виновен.

„Открихме наистина силна връзка между това, че се чувствате зле за финансовата си ситуация, и това колко време прекарвате в социалните медии”, казва Изабел Бароу, директор по финансовото планиране в Edelman Financial Engines.

Приблизително една четвърт от потребителите се чувстват по-малко удовлетворени от количеството пари, които имат, поради социалните медии, установи още проучването на Edelman Financial Engines. Това дори може да накара някои да влязат в преразход за ваканция, ремонт на дома или луксозни стоки, поради натиска да бъдат в крак с „дигиталните Джоунс”.

Бароу, която наскоро изтри собствения си акаунт в Instagram, съветва другите да прекарват по-малко време в социалните медии и да премахнат всички данни за плащане, съхранявани онлайн, за да помогнат за създаването на „пречки за покупка”.

„Понякога трябва сам да поставиш парапети”, казва Бароу. След това обърнете внимание на финансовата психология, добавя Каролин Маккланахан, която е член на консултантския съвет на CNBC.

„Съществува схващане, че трябва да се представиш като успешен и това означава да имаш скъп часовник или хубава кола, а това е толкова невярно”, казва Маккланахан. „Трябва да сте сигурни, че сте щастливи. Нещата няма да ви направят щастливи”.

Коментари по темата: „Все повече хора изпитват „парична дисморфия”. Какви са симптомите?”

добавете коментар...

  1. :o)

    Богатството не е в парите.
    Но този урок се учи най-трудно или въобще не се научава от 99,9999999999% от масата.

  2. Комплексари, сър...

    Много сложни думи за много просто нещо – комплекс за малоценност. Щот` като се чувстваш като мишка, ти се иска всички да видят високия ти социален статус – през пари, дрехи, кола. Абе с две думи – кофти работа.
    В България е същото, само че масово хората искат да са с голяма кола, нищо, че е на 10 години и ходят в сервиза през седмица за нещо. Или да си купят дрехите от поредния турбогъзарски магазин, щот` всяка сервитьорка безпогрешно ще ги прецени “правилно”.

  3. Боби

    бахти глупостите….

Коментар