Приключи ли магията Xiaomi? Смартфоните на марката поскъпват неудържимо

Xiaomi започна своята история с евтини смартфони, а сега съперничи на Apple в цените
(снимка: CC0 Public Domain)

Само за година средната цена на смартфоните Xiaomi скочи с почти 20%. Ръководството на компанията няма намерение да прави нищо по въпроса, напротив, иска да увеличи темповете, с които мобилните телефони на марката поскъпват.

Xiaomi започна историята си на пазара с достъпни устройства, които бяха по-евтини от аналозите си и по никакъв начин не им отстъпваха по качество и възможности. Но китайският бранд вече не е същият.

В края на 2023 г. средната цена на смартфоните на Xiaomi се оказа с над 19% по-висока на годишна база, отбелязва порталът MyDrivers. Това удря портфейлите на потребителите, но е много полезно за самата Xiaomi, дотолкова, че тя не крие радостта си от поскъпването.

Фактът, че ръководството на Xiaomi напълно одобрява „индексацията” на цените, беше открито заявен от главния изпълнителен директор на компанията Лу Уейбинг. Нещо повече, той добави, че Xiaomi ще се опита да увеличи допълнително средната цена на своите смартфони.

Xiaomi планира да направи това, като увеличи дела на топ моделите в общите си доставки. Така например, в континентален Китай една пета (20%) от всички продадени мобилни телефони Xiaomi през 2023 г. са били флагмански модели. Ако вземем предвид само четвъртото тримесечие на 2023 г., тогава този дял е 28%.

Скъсване с миналото

Xiaomi прави постепенен преход към горния ценови сегмент. Нейните топ модели вече са на нивото на най-добрите смартфони на Apple и Samsung – преди това Xiaomi не се състезаваше с тях в горната ценовата категория.

Междувременно поне първите седем години от историята на компанията са неразривно свързани с евтини устройства, което я направи популярна в цял свят. Основана през 2010 г., Xiaomi започна с разработване на фърмуера MIUI, който унищожи в края на 2023 г., заменяйки го с HyperOS.

През 2011 г. компанията пусна първия си смартфон MI 1, който беше по-евтин от своите конкуренти (Xiaomi уби марката Mi през 2021 г.), а малко по-късно се появи линията бюджетни устройства Redmi, която постигна голям успех. Смартфоните Redmi Note 3 и Redmi Note 4 (версия с процесор Qualcomm, не MediaTek) все още се смятат за култови.

От 2019 г. Redmi е отделна подмарка на Xiaomi заедно с Poco, която се появи през 2018 г., но нейните смартфони вече не могат да се нарекат достъпни като цена. Xiaomi пое курс на отказ от евтините флагмански смартфони през пролетта на 2019 г. Тогава компанията не каза, че цените на мобилните телефони Redmi също ще се покачат рязко и ще станат по-скъпи от своите конкуренти.

По стъпките на Apple

Залагайки на скъпи устройства, висшият мениджмънт на Xiaomi не се ръководи от желанието да угоди на потребителите, а от това да спечели повече пари. Всъщност това е целта на всяка компания, без изключение.

Вероятно Xiaomi преследва Apple – американската компания продава изключително скъпи смартфони и друго оборудване и също така се опитва (успешно) да принуди потребителите да купуват скъпи кабели за зареждане. В крайна сметка Apple е най-скъпата компания в света с пазарна капитализация от няколко трилиона долара.

Според финансовия отчет на Xiaomi за 2023 г., приходите ѝ са намалели с 3,2% на годишна база до 271 милиарда юана. Може да изглежда, че 2023 г. не е била най-успешната година за компанията във финансово отношение, но това е погрешно схващане.

Ако погледнете колоната „коригирана нетна печалба”, тя ще покаже сума от 19,3 милиарда юана. Ръстът на фона на 2022 г. е фантастичните 126,3%. Това е пряка последица от новата стратегия на Xiaomi да популяризира предимно скъпи смартфони.

2023 г. всъщност е може би най-успешната година за Xiaomi в цялата ѝ история. Резултатите, отбелязани в отчета, са най-високите от 2018 г., когато компанията стана публична. Акциите ѝ в момента са регистрирани на Хонконгската фондова борса.

Според анализатори, през 2023 г. делът на Xiaomi на пазара на смартфони в ценовия диапазон от 4000-6000 юана в континентален Китай възлиза на 16,9%. Ръстът на годишна база е 9,2%. През четвъртото тримесечие Xiaomi зае първо място в Китай по продажби на смартфони в тази ценова категория с пазарен дял от 28,2%.

Коментари по темата: „Приключи ли магията Xiaomi? Смартфоните на марката поскъпват неудържимо”

добавете коментар...

  1. Момчил

    Няма лошо. Преследва ябълката. Ама ябълката поне поддържа устройствата си относително дълго . А Шиоми каково прави ? Две години за скъпите телефони . Самсунг също обещават дълго поддръжка. Така,че поне когато вдигаш цените . поне предложи нещо насреща. Като чета класациите. Марката Шиоми не блести с чак толкова кои знае колоко качествени флагмани. Не са и кои знае колко напред .

Коментар