Изкуственият интелект ще има дълбоко въздействие върху обществото, убеден е Джейми Даймън, главен изпълнителен директор и председател на JPMorgan Chase. В годишното си писмо до акционерите той избра AI като първа тема в своята актуализация на проблемите, пред които е изправена най-голямата американска банка по активи – преди геополитическите рискове, скорошните придобивания и регулаторните въпроси.
„Въпреки че не знаем пълния ефект или точната скорост, с която AI ще промени нашия бизнес – или как ще засегне обществото като цяло – ние сме напълно убедени, че последствията ще бъдат изключителни”, каза Даймън, цитиран от CNBC.
Въздействието ще бъде „вероятно толкова трансформиращо, колкото някои от основните технологични изобретения от последните нeколкостотин години: помислете за печатната преса, парната машина, електричеството, компютрите и интернет”, пише той.
Писмото на Даймън, което се чете широко в света на бизнеса, поради статута му на един от най-успешните лидери във финансите, засяга голямо разнообразие от теми. CEO-то на JPMorgan Chase има опасения относно инфлационния натиск и повтори предупреждението си, че светът може да навлезе в най-рисковата ера в геополитиката след Втората световна война.
Но неговият фокус върху AI, споменат за първи път в годишното писмо на Даймън през 2017 г., се откроява. Технологията, която придоби известност, след като ChatGPT на OpenAI стана сензация в края на 2022 г., може да генерира човешки звучащи отговори на запитвания. Ентусиазмът към AI подхрани метеоритния възход на производителя на чипове Nvidia и помогна за издигането на някои технологични компании до нови висоти.
JPMorgan вече има повече от 2000 служители по изкуствен интелект и машинно обучение, както и специалисти по данни, работещи върху 400 приложения, включително откриване на измами, маркетинг и контрол на риска. Банката също така проучва използването на генеративен AI в софтуерното инженерство, обслужването на клиентите и начините за повишаване на производителността на служителите, каза Даймън.
Технологията в крайна сметка може да обхване всички около 310 000 служители на банката, като помогне на някои работници, докато замества други, и принуди компанията да преквалифицира служители за нови роли.
„С течение на времето очакваме, че използването на AI има потенциал да допълни почти всяка работа, както и да повлияе на състава на нашата работна сила”, каза Даймън. „Това може да съкрати определени категории длъжности или роли, но може да създаде други”, заключи мениджърът.