Големите телекоми в Европа втвърдяват позицията си срещу Big Tech

Каквато е регулацията за европейските телекоми, такава трябва да е и за големите американски технологични корпорации, настоява браншът в ново становище до евро-институциите (снимка: CC0 Public Domain)

ETNO – асоциацията, представляваща най-големите европейски телекомуникационни оператори, нанесе нов удар в нажежаващата се битка срещу големите американски технологични компании в стремежа за по-добро регулиране на дейността им в Европа.

Европейската асоциация на операторите на телекомуникационни мрежи ETNO – браншова група, включваща най-големите телекомуникационни оператори в ЕС – призова гарантиране на равни условия на работа спрямо големите технологични корпорации от САЩ, пише в доклад, оповестен в сряда. Привидно безобидната фраза говори за втвърдяване на позицията на телекомите във все по-разгорещения дебат за бъдещето на инфраструктурата за свързаност на Европа.

Доставчиците на съдържание като Netflix и YouTube консумират все по-голяма честотна лента. Телекомуникационните оператори твърдят, че те поемат инвестиционните разходи за предоставяне на телекомуникационната инфраструктура, за да може това все по-обемисто съдържание да достига до потребителите, докато големите американски технологични корпорации (Big Tech) жънат по-голямата част от печалбите. На всичкото отгоре телекомуникационните оператори подлежат на далеч по-тежко регулаторно натоварване, твърдят фирмите.

„Специфични изисквания за продължителност и прекратяване на договора, ограничения за пакетни оферти и задължения за извършване на спешни комуникации все още представляват регулаторни несъответствия между отношението към нас и това към корпорациите, предоставяни от US Big Tech“, обясни Паоло Грасия, старши директор по обществената политика в ETNO.

Идеята за формиране на такса за доставчиците на съдържание съобразно обема на трафика, който генерират, изглежда е загубила своята тежест в Брюксел. Затова сега телекомуникационните оператори се обръщат към институциите на ЕС с идеята за регулаторни „равни условия“.

„[Регулаторната рамка на ЕС трябва] да гарантира равни условия на работа чрез прилагане на същите правила за сравними услуги“, се казва в декларацията на ETNO. Документът е в отговор на февруарската „бяла книга“ на Еврокомисията за бъдещето на телекомуникациите, както и на обществената консултация относно бъдещето на сектора в ЕС, която приключва в неделя (30 юни).

„Бялата книга“ даде тласък на дебата за равните условия, вкарвайки неясна концепция за „облачаване“ на телекомуникационните инфраструктури („cloudification”). Това следва да означава сближаване на телекомуникационните и облачните инфраструктури. Но декларацията на ETNO изброява редица регулаторни несъответствия между тези два сектора по отношение на обхвата на закона за телекомуникациите на ЕС от 2018 г. и Европейския кодекс за електронни съобщения.

Телекомуникационните регулации трябва да се развиват заедно с промените в технологиите и е най-добре да се прилагат към цялата „верига на стойността“ в сферата на свързаността, коментира Ласло Тот, европейски ръководител на GSMA – световната организация на мобилните оператори.

Хватката на Big Tech изглежда като да става все по-стегната през последните години. Подобно на повечето бизнеси, телекомуникационните оператори преместват своите ИТ инфраструктури от вътрешни сървъри към „облака“. Но той е доминиран от американски компании – такива като Amazon Web Services, Google Cloud и Microsoft Azure. По данни от 2020 г., те представляват между 75% и 90% от пазара на „облака“ в ЕС, според холандския орган за защита на конкуренцията.

В същото време телекомуникационните оператори по света отчитат как все по-голяма част от тяхната честотна лента бива използвана от същите тези цифрови компании или други големи американски корпорации – такива като Netflix, Google, Meta и Amazon. Според някои национални регулатори, става дума за около половината от трафика.

Междувременно Big Tech инвестира активно в телеком-инфраструктура. Например, 89 милиарда евро са вложени от големите американски технологични фирми само в периода между 2018 г. и 2021 г., според проучване, поръчано от INCOMPAS (американска индустриална група, която включва компании като Amazon и Netflix), и проведено от лондонската консултантска компания Analysys Mason. Повечето от тези инвестиции са в собствени центрове за данни на технологичните компании.

Само около 6% от общите им глобални инвестиции през 2018-2021 г. са отишли за мрежи за пренос на данни и доставка на съдържание, според същото проучване. Това включва подводни кабели за трансфер на данни и DNS преобразуватели, които насочват трафика към правилните интернет адреси.

Коментар