Преходът на автоиндустрията от двигатели с вътрешно горене към електромобили забави темпо. Големите производители отлагат плановете си напълно да изоставят ДВГ автомобилите за сметка на електрическите, сочи пазарен анализ.
Дори най-големият в света автомобилен пазар, Китай, тази година показва по-висока динамика на продажбите на хибридни автомобили, отколкото на чисти електрически превозни средства. В световен мащаб се наблюдава тенденция производителите да се отказват от първоначално амбициозните си планове за преминаване към електрическа тяга и колосалните инвестиции в тази миграция. Сега много играчи на пазара са по-трезви в оценката си за търсенето на електрически превозни средства, отбелязва TechCrunh.
Тъй като макроикономическата ситуация не е благоприятна за активното закупуване на скъпи превозни средства, а електромобилите, най-малкото поради цената на техните тягови батерии, остават скъпа алтернатива на ДВГ колите, търсенето на акумулаторни автомобили се забавя по целия свят.
В много региони на планетата търсенето на електрически превозни средства е възпрепятствано от слабото развитие на инфраструктурата за зареждане. И накрая, за тези, които обичат да пътуват на дълги разстояния, електрическите автомобили не са подходящи, дори само поради посочената по-горе причина.
Ford Motor условно губи $100 000 за всяко произведено електрическо превозно средство, тъй като първоначалната инвестиция за организиране на производството все още не е оправдана от обемите на продажбите. Преди няколко години компанията планираше напълно да приведе европейската си гама към електрически модели до 2030 г., а до 2026 г. да произвежда два милиона електрически превозни средства годишно. Но след като осъзна, че първо трябва да намери начин да произвежда по-достъпни тягови батерии, компанията сега преразглежда стратегията си в този пазарен сегмент.
Пълноразмерният седемместен електрически кросоувър на Ford в крайна сметка беше отменен, а дебютът на електрическия пикап отложен за 2027 г. Компанията ще използва част от спестяванията, за да разшири гамата си от хибридни модели.
Преди китайският производител BYD да достигне трето място в света по продажби на леки автомобили, тази позиция заемаше Hyundai Motor Group, който притежава марките Kia и Genesis. Корейският концерн все още преследва целта си да продава по 2 милиона електромобила годишно до края на десетилетието, но сега обещава да удвои своята плъгин хибридна гама до 2028 г.
По подобен начин се аргументира и шведската марка Volvo, собственост на китайската Geely. Преди това тя очакваше да премине напълно към производството на батерийни автомобили до 2030 г., но сега е готова да запази ДВГ колите в продажба и след този период. В същото време Volvo ще разшири гамата си от хибриди с възможност за презареждане от електрическата мрежа. Но всеки от настоящите и бъдещите модели на Volvo ще съществува и в чисто електрическа версия.
Премиум марката Porsche, част от Volkswagen, беше готова да направи електрически до 80% от моделната си гама автомобили до 2030 г., но сега има планове да разработи по-модерни двигатели с вътрешно горене. По един или друг начин те ще бъдат необходими и за хибридните версии на автомобили, които по отношение на характеристиките на ДВГ имат специални изисквания.
Конкурентната марка Mercedes-Benz, която наскоро обяви пълен преход към електричество до края на настоящото десетилетие, също ще продължи да продава автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2030 г.
Между другото, на този фон, дългогодишната позиция на Toyota Motor Corporation, която остава най-големият автомобилен производител в света, изглежда най-адекватна. След като някога инвестира сериозно в развитието на хибриден транспорт, през последните години компанията постепенно премахва ДВГ моделите.
Японският гигант разработва и водороден транспорт, не само във версията с горивни клетки, но адаптира и двигателите с вътрешно горене за работа с водород. В същото време Toyota не изоставя развитието на твърдотелните тягови батерии, защото те ще бъдат полезни и за хибриди, освен за чисто електрически превозни средства.