До края на октомври Европейският съюз ще вземе окончателно решение по това, което някои анализатори наричат най-голямото търговско дело на ЕС срещу Китай от повече от десетилетие. То касае митата за внос на китайски електрически превозни средства в ЕС.
Китай изнася автомобили в страни по целия свят. Както привържениците на митата, така и търговските и индустриални анализатори посочват държавната подкрепа на Китай за местните производители като обосновка за налагането на мита, отбелязва в репортаж CNBC.
„Имаме работа с икономика в Китай, където кредитните пари се разпределят от държавата, а не от пазара, и държавата избира сектори, които иска да популяризира”, казва Уилям Рейнш, старши съветник и председател на училището по международен бизнес към Центъра за стратегически и международни изследвания – двупартиен мозъчен тръст във Вашингтон.
„В такъв тип икономика – ако го направите – винаги получавате свръхинвестиции, винаги получавате свръхкапацитет, винаги получавате свръхпроизводство и след това свръхпроизводството се изхвърля върху останалия свят”, допълва Рейнш.
Китайските компании за автомобили могат да произведат кола за около 5500 долара, казва Фелипе Муньос, старши анализатор на JATO Dynamics, докато на европейските производители тя струва близо 20 000 долара.
Това огромно предимство в разходите се обяснява отчасти с държавните субсидии, пояснява Муньос. „Но също така се обяснява с по-високи икономии от мащаба”, продължава той.
„Това се обяснява и с по-ниските разходи за труд и с факта, че когато става дума за електрически автомобили, Китай, за разлика от останалия свят, вече е осигурил веригата за доставки на батерии”, казва още Муньос.
Но производителите на автомобили и страните-членки на ЕС са разделени относно това дали да наложат мита – засега до 36,3% – върху вноса на китайските електрически превозни средства, отбелязва CNBC.
Германска автомобилна търговска асоциация казва, че те ще навредят на местните производители, които имат силно присъствие в Китай. Данните сочат, че Германия има значителен автомобилен търговски излишък с Китай.
Междувременно италианските и френските автомобилни производители почти не присъстват на огромния пазар в азиатската страна и проблемът на Германия не е и техен проблем. Така че решението в крайна сметка ще бъде трудно и страните в ЕС може да не стигнат до консенсус.
В крайна сметка страда потребителят. Обикновените хора не могат да си купят европейски или американски електрички.