Спада ли интересът на бизнеса към облака?

Облачният модел се оказва по-скъп начин за управление на бизнес софтуера, без да предлага очевидни предимства, отчитат анализаторите (снимка: CC0 Public Domain)

Проект на водеща софтуерна компания, предназначен за пренасяне на локалната ИТ инфраструктура в облака, забуксува сериозно. Търсенето пада, а бизнесът изглежда все по-малко се интересува от облаци.

Програмата “RISE with SAP” за прехвърляне на бизнес ИТ инфраструктура в немския облак на SAP се оказа ненужна с течение на времето. След добър старт в началото на 2021 г., към края на текущата година услугата показва бърз спад в продажбите. Това се случва на фона на общото разочарование на компаниите от облака и напразните опити на SAP да насочи бизнеса към тях чрез увеличаване на плащанията за поддръжка на локална инфраструктура.

Грешна сметка

Германската компания SAP, един от най-големите световни разработчици на ERP системи, е изправена пред безпрецедентен проблем. Според публикация на The ​​Register, нейният водещ продукт “RISE with SAP” за прехвърляне на локалната инфраструктура на компаниите в облака на SAP се проваля, регистрирайки бърз спад в продажбите.

Проектът “RISE with SAP” стартира през януари 2021 г. и първоначално предизвика голям интерес сред клиентите на SAP. През третото тримесечие на 2023 г. той зае 71% от продажбите на SAP, което го позиционира като много успешно решение. Въпреки това, към второто тримесечие на 2024 г. този дял спадна до 41%. Авторите на публикацията в The Register не се ангажират с прогноза за по-нататъшната динамика в популярността на услугата, насочена предимно към големия бизнес.

Проектът “RISE with SAP” е замислен като комбинация от услуги, с помощта на които компаниите с едно натискане на пръста, тоест без никакви проблеми, могат да прехвърлят своята ИТ инфраструктура в облаците на немския технологичен гигант. Това е набор от решения, който включва различни SAP софтуери, бизнес анализи, техническа поддръжка, както и всички услуги за прехвърляне на файлове и други инфраструктурни компоненти.

Разделяй и… страдай

Експертите от Gartner също посочват, че SAP има очевидни затруднения с програмата “RISE with SAP”. Денис Тори, анализатор в групата за корпоративни изследвания, коментира, че една от причините за провала на програмата е отделянето от нея на проект, наречен “GROW with SAP”, насочен предимно към средни и малки предприятия.

“GROW with SAP” е наличен от март 2023 г. като предварително конфигуриран софтуерен пакет на SAP, който включва облачната ERP система SAP S/4HANA Cloud Public Edition. Тя позволява на малки компании да автоматизират почти всички бизнес процеси.

Пикът на продажбите на “RISE with SAP” настъпи през четвъртото тримесечие на 2021 г. – тогава SAP привлече 650 нови клиенти с този проект. Две години по-късно, през четвъртото тримесечие на 2023 г., тази брой беше 615, а към 30 юни 2024 г. спадна до 215.

Оставете ни на мира с този облак

Денис Тори открито казва, че потребителите са започнали активно да се противопоставят на всички опити на компаниите да ги привлекат към облака, изоставяйки локалната си инфраструктура. Според анализатора, това е още една причина за провала на “RISE with SAP”.

Компаниите не са склонни да преминат към абонамент, а някои изобщо не виждат стойността на “RISE със SAP”, смятайки, че това решение няма да им помогне да преодолеят сложните предизвикателства на мигрирането към облака.

За SAP преминаването на клиентите към собствения ѝ облак е очевиден плюс, тъй като по този начин компанията ще си осигури стабилен поток от пари. И колкото повече такива клиенти има, толкова по-мощен паричен поток ще ѝ бъде гарантиран.

SAP настоява пред своите клиенти с локална инфраструктура да преминат към облака, което доведе до появата на “GROW with SAP” и “RISE with SAP”, както и до повече опции в облачните тарифи. Освен това компанията иска да спре поддръжката на локалните и наследени продукти възможно най-бързо – например, старата ERP система ECC (ERP Central Component) 6.0 ще загуби масова поддръжка през 2027 г., а платената ѝ поддръжка ще продължи до 2030 г.

В допълнение към това, SAP редовно увеличава разходите за поддръжка на своите локални решения. През 2023 г. цените се покачиха с 3,3%, а през 2024 г. – с 5%, докато в периода от 2011 до 2020 г. SAP не беше вдигала цените.

Глобална тенденция

Не само клиентите на SAP отказват да се преместят в облака. Това е почти световна тенденция – компаниите прозряха и разбраха, че облачните услуги изобщо не спестяват пари, въпреки увещанията на доставчиците. Напротив, в някои случаи наемането на облачен капацитет е дори по-скъпо от притежаването на собствена инфраструктура, особено на фона на постоянното поскъпване на облачните услуги.

Съществуващите клиенти на SAP също забелязват уловката с облаците. Според изчисленията на Gartner, споделени с The ​​Register, облачният модел е по-скъп начин за управление на ERP, без да предлага очевидни предимства.

„Неудобно е. Променяте подхода си от локален към облачен. Променяте подхода си към абонаментни лицензи. Вие променяте кой управлява това облачно натоварване. Така че въвеждате много променливи на масата. Разбира се, трудно е”, казва Денис Тори.

Междувременно SAP е в процес на преструктуриране. Ръководството иска да се съсредоточи върху решения, базирани на изкуствен интелект и затова прекроява изцяло компанията. Това доведе, наред с други неща, до мащабно съкращаване на персонал – през лятото на 2024 г. SAP реши да съкрати около 10 хиляди души, което е приблизително 10% от сегашния ѝ персонал.

Коментари по темата: „Спада ли интересът на бизнеса към облака?”

добавете коментар...

  1. Трети Българин

    Първо, облачните ресурси на AWS, GCP, Azure са СКЪПИ! Точно затова съществуват много местни (и на европейско ниво) доставчици, като при тях цената е 50% и надолу. Да, има си своите недостатъци, но и предимства. Всичко трябва да се сложи в кюпа като се прави сметката. Ако ви е нужно бързо скалиране/контейнеризация/клъстър тогава AWS,Azure,GCP, ако ще правите IaaS или просто “виртуалки” в изолирана мрежа – тогава може и местни доставчици.

    В статията и коментарите по-горе се пропуска един съществен елемент от “Цената” на притежание на инфраструктурата – поддръжката на локален ИТ експертен персонал, който да се грижи и за хардуерната поддръжка/обновяване и т.н…. отделно риска от липсва на резервирано захранване/оптичен кабел и т.н.

    Та, по-сложни са нещата…

  2. Мен

    Като експерт, който работи именно с различни облаци (като AWS, Azure, GCP и др. хибридни частни решения), мога да кажа, че статията е изказала съвсем адекватна позиция. И не е много трудно да се сети човек, че на абонамент почти винаги е по-скъпо, а много често и в пъти. Средно един бизнес върху собствени сървъри се изравнява с облачните услуги за около 2 год. и после в облака започва само да затъва все повече. Облакът може да е по-евтин за бързо променящи се натоварвания, но трябва да се направи добре и с идея как да се ползват предимствата най-вече за скалиране в облака. А на практика почти всички просто преместват всичко както си е било от собствените сървъри, в облака без да променят нищо и очаквайки да работят по същия начин – приложенията, данните си и сървърите си в облака, с твърдо зает капацитет, който работи 24/7 и само се увеличава. А после реват, че е скъпо. Ами – скъпо е. Да бяхте пресметнали предварително.

  3. Друг Българин

    Не е вярно това, TCO (Total cost of ownership) е значително по-голям при собствената инфраструктура, да не говорим за огромните предимства на OPEX пред CAPEX за почти всички компании, но за тая работа си трябва мозъчни клетки, а не некадърно преписване и превод без разбиране. За ИТ-тата този проблем не стои, тях парите не ги касаят, това е задължение на бизнеса, те могат само да харчат за желязо, което след 2-3г сменят с друго щото първото е “морално остаряло”. Дай им само хардуер да купуват и са доволни, нищо че стои неизползван почти 90% от времето, ама кой ти мисли за ефективност, ние с ИТ се занимаваме..

  4. Българин

    Облакът беше поредната измама. Да накараме фирмите да си разкарат собствената инфраструктура като ги залъжем с по-малки месечни такси и всичко да е като външна услуга. И като удариш чертата за нещата, които ползваш в облака за 3-4 години, излиза че е щяло да ти бъде по-евтино да си имаш твоя инфраструктура и човек, който да я поддържа. Разбира се говорим за решения от среден и голям размер. Ако е просто един уеб сайт – качи го където искаш.

Коментар