Идва ли краят на масовото производство във всичко – от образованието до индустрията? Навлизаме в епоха, когато изкуственият интелект и други технологии улесняват персонализирането на всичко и на всяко преживяване. Малцина осъзнават колко много това ще промени начина, по който произвеждаме и консумираме продукти и услуги.
Не че масовото производство е нещо добро или лошо, а по-скоро е въпрос на устойчивост. Може ли то да оцелее в епоха, когато всичко, което някога е било строго бизнес, сега е силно лично?
„Твърдението, че изкуственият интелект ще сложи край на масовото производство, от образованието до индустрията, е едновременно провокативно и далновидно. Способността на AI да персонализира преживяванията в мащаб има потенциал да разруши самите основи на това как произвеждаме и консумираме стоки и услуги”, казва Аднан Масуд, главен архитект на UST и учен по AI, в интервю за Information Week.
Трудно е да си представим свят, в който масовото производство може да губи в надпреварата за повече рентабилност и по-добра устойчивост. Особено като вземете предвид докъде сме стигнали в подобряването му до перфектна форма и намаляване на отпадъците. От производството точно навреме във фабриките до микрообучението и геймификацията в училищата, положени са всички усилия и средства за повишаване на ефективността и производителността.
Но има една огромна пречка, която разрушава модела на масово производство: „Хората са уморени от марките, които третират всички еднакво”, казва Чад Рейнолдс, главен изпълнителен директор и основател на Vurvey, компания, която позволява „съвместно създаване” между купувачи и производители на нови или силно персонализирани продукти.
Изчезване или еволюция?
На фона на големия напредък в масовото производство, има малка промяна в начина, по който индустриите постигат целите си. С други думи, колкото повече нещата се променят, толкова повече остават същите.
„Въпреки огромните промени в потребителските навици и веригите за доставки, производствените и складови индустрии остават до голяма степен непроменени през последните 50 години”, казва Ахмад Байталмал, технически директор и съосновател на Mytra, производител на индустриални ботове, софтуер и клетки за съхранение.
Масовото производство в индустриите изглежда е към края си, то е узряло за прекъсване.
„Генеративният AI ще сложи край на масовото производство в много индустрии. Например, когато става дума за игри, генеративният AI ще даде възможност на всеки човек да играе различна игра в един и същи свят на игри”, казва Кавех Вахдат, който ръководи RiseAngle, компания за създаване на генеративни AI игри, и RiseOpp, компания за Fractional CMO и SEO услуги.
Но това не означава, че всяка индустрия е готова да изхвърли старите начини на производство – поне не сега.
„AI, работещ в тандем с автоматизация, IoT и периферни компютри, ще има обратен ефект върху производството в близко бъдеще”, казва Фарес Сака, директор по интелигентните индустрии в Orange Business. „AI ще бъде мултипликатор на сила чрез Индустрия 4.0, увеличаваща мащаба на масовото производство с по-добър контрол върху разходите, рисковете, престоя или недостига на продукти”.
Единственият оставащ въпрос е дали прекъсването в крайна сметка ще доведе до изчезване на масовото производство или ще го принуди да се развива. В края на краищата има голяма полза от икономиите в мащаба. Възможно ли е да задържим едното и да изхвърлим другото?
„Тъй като производителите продължават да възприемат и прилагат AI, те неизбежно ще поставят основите на Индустрия 5.0, справяйки се с масивни, разнообразни работни натоварвания със скорост, устойчивост и отвъд това, което операторът във фабриката би могъл да изпълни. И това е началото на голяма промяна, форма на хиперперсонализирано и съвместимо производство”, добавя Сака.
Въведете масово персонализиране
Хиперперсонализацията означава използване на AI, усъвършенствани анализи и набор от други технологии за незабавно предлагане на продукти, услуги и подходяща информация, която представлява интерес за всички. Правенето на това при икономии от мащаба се нарича масова персонализация.
„AI не спира масовото производство; той го предефинира чрез хиперперсонализация в мащаб”, казва Скарлет Сийбър, главен стратегически директор в Money20/20, глобален продуцент на финтех събития и конференции. „Дигитализацията даде възможност стандартизирани финансови продукти като заеми и кредитни карти да бъдат доставяни в мащаб. Сега AI е готов да задвижи следващата фаза на финансовите услуги – предоставяйки уникално персонализирани продукти на милиони едновременно. Тази промяна от универсален модел към масово персонализиране бележи нова ера за индустрията”.
Смайващият аспект на тази промяна е, че тя изглежда повсеместна.
„AI наистина трансформира масовото производство в индустриите и образованието е в челните редици на тази революция. Промяната в електронните технологии обаче не означава непременно края на всички форми на масово производство в образованието. По-скоро AI ни позволява да произвеждаме масово самата персонализация. Можем да създадем инструменти и платформи, които да осигурят уникални изживявания в мащаб”, казва Лин Рогоф, помощник-доцент по цифрово изкуство и дизайн и английски език в Нюйоркския технологичен институт.
Той проучва как AI, особено чатботовете, могат да персонализират и подобрят учебното изживяване.
„Например, нашият AI чатбот може да ангажира учениците в разговори за исторически личности, като коригира езика, дълбочината и фокуса си въз основа на индивидуалните отговори на ученика и стила на учене. Ние дори проучваме многоезичните възможности, развивайки взаимодействие на испански език, за да се погрижим за разнообразната студентска популация”, казва Рогоф, който е спечелил две награди Еми и преди това е работил като сценарист, продуцент и режисьор.
В по-голямата си част организациите в различни индустрии приемат тази масивна промяна.
„В производството промяната е също толкова сеизмична – традиционната поточна линия, оптимизирана за масово производство на идентични стоки, отстъпва място на гъвкави, управлявани от AI, системи, способни да произвеждат персонализирани продукти при поискване. Производството ще се пренасочи към персонализирани стоки, използвайки задвижвана от AI роботика и 3D печат. Това променя индустриите от модата до автомобилостроенето, каквито ги познаваме – и създава нови нива на персонализация, невъобразими досега”, казва Масуд.
Персонализация и в софтуера
Дори разработката на софтуер преминава към масова персонализация.
„AI отключва нови бизнес модели, като позволява на компаниите да предлагат високоспециализирани и персонализирани продукти. За нас това означава повече възможности за предоставяне на персонализирани софтуерни решения за пазарни ниши, помагайки на нашите клиенти да останат конкурентоспособни и издръжливи”, казва Вену Мула, главен изпълнителен директор на Fleet Studio, разработчик на уеб и мобилни приложения.
Ясно е защо се случва тази промяна, но все още се търсят начините за развитие на масовото производство, така че да пасне на промяната в различни индустрии.
„Гледайки напред, очакваме да съчетаем ефективността на масовото производство с ефективността на персонализацията. Нашата работа е да бъдем пионер в платформи за изкуствен интелект, които могат да предложат персонализирани учебни изживявания на милиони ученици наведнъж, като се адаптират към темпото, интересите и стила на учене на всеки”, казва Рогоф.
„Предизвикателството и възможността се крият в начина, по който се ориентираме в този преход, като гарантираме, че използваме AI, за да подобрим човешкото обучение и взаимодействие, вместо да го заменим. Както демонстрира нашият проект за безвъзмездна помощ, целта трябва да бъде използването на AI за разширяване и персонализиране на учебния опит, като същевременно се поддържат критичните социални и съвместни аспекти на образованието”, добавя Рогоф.
Предизвикателства
Въпреки че възможностите изглеждат безкрайни и вълнуващи, промяната не е без разходи.
„Преходът от масово производство не е без предизвикателства. Икономическите последици са сложни. AI наистина води до значителни печалби в производителността и икономическия растеж – но също така поражда опасения относно изместването на работата и необходимостта от преквалификация на работната сила”, казва Масуд.
„Последиците за обществото също са дълбоки. Способността да персонализираме всичко повдига въпроси относно поверителността, собствеността върху данните и потенциала на AI да засили съществуващите пристрастия и неравенства”, заключава Масуд.
Масовото производство сваля цените. Персонализираното ги качва драстично, поради високите производствени разходи. За софтуерът и сега нивото на персонализация е високо. Чатботовете към момента са дразнещи и почти безполезни. AI трябва да подпомага човешкото развитие, а не да го замени. Трябва да е инструмент като калкулатора, а не заместник. Това би довело до липса на мотивация и дълбок социален проблем.
Има по-голяма опасност в това да се появи и развие масово разпространено домашно производство… Тогава цените на суровините ще скочат до небето, защото ще са почти единственото нещо, което е останало да се продава…