Изкуственият интелект се намесва все повече в живота на хората. Една история за раздяла на програмист с неговата приятелка, в която е замесен AI, привлече интереса на медиите миналата седмица.
Разработчик на софтуер от Ню Йорк разбра, че е бил изоставен от приятелката си чрез известие, което дойде във формат на кратко резюме от приложение за изкуствен интелект (AI). Програмата анализира много съобщения с причините, поради които вече бившата приятелка на програмиста не вижда бъдещето си с него, и ги преразказва с 10 думи. Публикацията за раздялата получи 3,6 милиона гледания в платформата X.
Подкрепящ и в трудни моменти
Ник Спрейн, програмист от Ню Йорк, разбра за края на романтичната си връзка със своята приятелка от изкуствения интелект Apple Intelligence, според разказ за тази любопитна история в Arstechnica.
През май Ник Сприйн инсталира бета версия на iOS 18.1 с активната AI система Apple Intelligence. Сега той публикува в социалните мрежи екранна снимка, в която AI дава кратко резюме на непрочетените съобщения от неговата приятелка. След като анализира текста, Apple Intelligence заключи, че момичето иска да се раздели с Ник: „[Тя] вече не е във връзка [с вас] и иска да изнесе нещата си от апартамента”.
Сприйн получи това известие на рождения си ден и го сподели в социалните медии с коментар: „За тези, които се чудят как изглежда съобщение за раздяла от Apple Intelligence”. Постът на Ник за раздялата събра 3,6 милиона гледания в платформата X (бившата Twitter).
Пълното съобщение гласи още: “Не мога да повярвам, че току-що направи това, ние се разделяме, искам да си взема нещата”. Ник обясни, че се е скарал с момичето в бар и си е тръгнал, след което е получил това съобщение.
Apple Intelligence е набор от функции, базирани на изкуствен интелект, които са вградени в различни приложения за iOS. Apple умишлено избягва разработването на едно единствено приложение и се фокусира върху простите неща, които AI прави най-добре днес. На първо място, това са генериране на текст и изображения, аудио декодиране и разпознаване на обекти.
Подобно на други платформи като ChatGPT и Gemini, Apple Intelligence използва големи езикови модели (LLM). AI системата беше представена през юни тази година за iPhone 15 Pro и по-новите смартфони на компанията. В момента AI асистентът е достъпен само за бета тестери на iOS 18.1 в САЩ на английски език.
Въпреки неприятната изненада, Сприйн е доволен от представянето на AI помощника Apple Intelligence, като отбелязва, че резюмето е възможно най-неутрално и му напомня за личен асистент, който остава професионалист и подкрепящ дори в най-тежките ситуации.
Личният AI помощник
Разпространените AI асистенти са вид AI агент, който разчита на технология за изкуствен интелект за изпълнение на задачи, отговаряне на въпроси и подпомагане на хората. Асистентите с изкуствен интелект обикновено използват обработка на естествен език (NLP), за да разберат думите на потребителите и да отговорят с полезна информация или действия.
Тези интелигентни помощници често се използват за автоматизиране на задачи като: задаване на напомняния, насрочване на срещи, отговаряне на заявки на клиенти, управление на сложни бизнес процеси и управление на данни.
AI помощниците се опитват да разберат и да отговорят на това, което потребителите казват или пишат. Когато собственикът на устройството издаде команда, AI технологията използва NLP, за да разбере какво има предвид човекът. След като е разбрал заявката, AI асистентът или намира необходимата информация, или изпълнява задача (например съобщаване на времето или регистриране на нов клиент).
За да изпълняват подобни функции, AI асистентите могат да се свързват с различни приложения и ИТ инструменти в устройството. С течение на времето AI помощниците започват да разбират по-добре своите стопани, докато се учат от предишни взаимодействия. В днешно време AI асистентите могат дори да разпознават гласа на потребителя и да се адаптират към неговите предпочитания.
Личните AI асистенти са най-широката категория помощници, защото могат да изпълняват голям набор от задачи, включително планиране или изпращане на имейли. Те са предназначени да помагат на потребителите при ежедневни задачи, като напомняния, изпращане на съобщения, повиквания или предоставяне на информация при поискване. Примери за популярни лични AI помощници са вграденият асистент Siri на Apple, AI асистентът Google Assistant, Alexa на Amazon и други.
Умен асистент в работата
Същевременно все по-популярни стават и асистентите за програмиране с изкуствен интелект, които помагат на разработчиците на софтуер да пишат код, да отстраняват грешки в него и да го оптимизират. Те използват AI, за да разберат и генерират код въз основа на информация, въведена от потребителя. Подобни AI помощници могат да предложат довършване на код, да намерят грешки, да предложат корекции и дори да генерират цели функции или фрагменти.
Примерите тук включват: GitHub Copilot – автоматизиран инструмент за програмиране и допълване на код; Codeium – AI инструментариум за разработчици на код; ChatGPT – чатбот с общо предназначение, който разбира всички езици за кодиране; Code GPT – чатбот, обучен въз основа на кодови данни, който също може да генерира код.
Популярността на чатботовете до голяма степен се дължи на тяхната денонощна услуга, многоезични възможности и рентабилност. Тези асистенти с изкуствен интелект се използват широко в електронната търговия като ИТ инструменти за ефективно обработване на голям обем клиентски заявки и освобождават време на служителите за изпълнение на по-сложни задачи.