Еко-коли? „Тоягата” идва да замени „моркова”

Можем да очакваме ренесанс за LFP батериите сред производителите на електромобили, предвещават анализатори (снимка: CC0 Public Domain)

Въпреки сътресенията на пазара, електрическите автомобили с батерии рано или късно ще се окажат доминиращите в автомобилната индустрия. Въпросът е кога, а не дали, те ще изпреварят продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Идната година ще е от решаващо значение, като в регулаторния пейзаж „морковът” постепенно отсъпва място на „тоягата”.

Пазарът на автомобили е най-големият транспортен сектор, като през 2022 г. в световен мащаб са продадени над 90 милиона превозни средства, по данни на IDTechEx. Сегментът допринася значително за емисиите на парникови газове от пътния транспорт. Затова е подложен на силен натиск за декарбонизиране.

Електрическите превозни средства с батерии се сочат от мнозина като най-добър начин за постигане на целта – те се отличават с нулеви вредни емисии при движение и вече имат добре установен пазарен статус (над 10 милиона BEV са продадени през 2023 г.). Електрическите автомобили са и силен „двигател” за производството и разработването на множество спомагателни продукти като литиево-йонни батерии, електрически двигатели, силова електроника и всички модерни и критични материали, които влизат в структурата на е-колата.

IDTechEx е анализирал 14,4 милиона презареждаеми превозни средства, продадени през 2023 г., за да разкрие основните тенденции в този бързо развиващ се пазар. Данните карат анализаторите да стигнат до извода, че бавният растеж на европейския пазар на електромобили е една от тенденциите, които не могат да се отрекат. До известна степен явлението може да се дължи на лошата икономическа ситуация в Германия, най-големият пазар в блока.

Не може да не се отчете огромният успех на презареждаемите хибридни електрически превозни средства в световен мащаб, особено в Китай, който сега твърдо държи най-големия пазар на електромобили в света.

Нови регламенти на хоризонта

Регулаторните норми ще имат ключова роля за възприемането на е-колите, а 2025 г. е важна стъпка в това отношение. Тя се възприема като „подножието” на пълната забрана на на ДВГ от 2035 г.

Досега пазарът на електрически автомобили се движеше предимно от предпочитанията на потребителите и щедрите правителствени стимули. Това донесе големи ползи на ранните потребители, но извън Китай електромобилите са предимно превозни средства в премиум луксозния сегмент.

Пейзажът обаче се променя, особено в Европа. Правителствата постепенно оттеглят субсидиите. С други думи, от гледна точка на законодателството те намаляват „моркова” и плавно го заменят с „тоягата”: все по-строги разпоредби за CO2.

Отсега нататък производителите трябва да продават все по-голям дял еко-коли, за да избегнат астрономически глоби. Тенденцията е ясна: в ЕС следващото „затягане на коланите” ще бъде през 2025 г. с по-нататъшно увеличение на строгостта на нормите през 2030 г. преди пълната забрана на ДВГ през 2035 г.

Производителите и държавите не са никак единодушни относно новите правила. Някои шумно протестират, а други тихо се съгласяват. При липса на голяма промяна в регулациите, IDTechEx очаква, че продажбите на електромобили трябва да бъдат драстично подобрени през следващата година, за да се избегнат многомилиардни глоби.

Въпреки че Европа има най-строгите политики за CO2, САЩ също имат два набора от разпоредби от Агенцията за опазване на околната среда (EPA) и Калифорнийския съвет за въздушни ресурси (CARB). Те ще стимулират увеличените продажби на електрически автомобили на втория по големина автомобилен пазар в света.

Никой не може да настигне Китай

IDTechEx очаква, че Китай, най-големият автомобилен пазар в света по обем, може още през настоящата година да достигне изключителния, повратен момент, когато 50% от продажбите на нови автомобили ще са на „превозни средства с нова енергия” (електрически коли с батерии, хибриди, водородни и др). Това драстично надхвърля очакванията на правителството, принуждавайки го да коригира бонусните системи.

Сега или догодина – Китай вече е достигнал критична маса в приемането на автомобилите от ново поколение и сега вече не трябва да разчита на система за бонуси или на регулации. Презареждаемите хибриди се оказват особено популярни в Китай, тъй като – за разлика от други региони – те не се третират по по-различен начин от електрическите коли от гледна точка на субсидиите.

На фона на това впечатляващо постижение на пазара в Китай решенията на ЕС и САЩ да сложат „прът в колелата” на евтините китайски електромобили чрез високи митнически ставки отваря множество въпросителни, които, изглежда, никой не смее да зададе на глас.

Батериите: арена на яростни битки

Когато става дума за електромобили, една от големите битки е тази на акумулаторите. Не всички литиево-йонни батерии са еднакви, въпреки че използват едни и същи основни химични принципи. Технологичната диверсификация се очертава като ключова стратегия за справяне с нестабилността и проблемите с веригата за доставки.

Производителите на електромобили отдавна търсят по-голям пробег на превозното средство и много от тях се спряха на батерии тип никел-манган-кобалт (NMC) поради тяхната висока енергийна плътност. Въпреки това NMC технологията показа, че разчита на уязвими вериги за доставки поради концентрациите на никел, кобалт и манган в определени региони.

Литиево-железният фосфат (LFP) се възражда през последните години. Първоначално пренебрегвана за използване в електрически автомобили, поради относително ниската си енергийна плътност, технологията се радва на повишена популярност по няколко причини. Те включват иновации на всички нива – от клетка до опаковка – които позволяват по-висока енергийна плътност. Търсенето на евтини модели, с по-малък необходим пробег на движение също представя положителна перспектива за LFP батериите.

Коментар