Европа планира да създаде конкурент на Starlink

Европейската космическа индустрия се оказа неподготвена за конкуренцията от множество евтини, малки сателити в ниска околоземна орбита (снимка: CC0 Public Domain)

Три европейски компании – Airbus, Thales и Leonardo – преговарят за съвместен космически проект. Bromo, кръстен на индонезийски вулкан, предвижда създаване на голям европейски производител на сателити. Новата компания ще бъде формирана по модела на производителя на ракети MBDA, който е съвместен проект между Airbus, Leonardo и BAE Systems.

През предишните десетилетия водещите производители на сателити в Европа традиционно се фокусираха върху изстрелването на сложни космически кораби в геостационарна орбита, но се оказаха неподготвени за конкуренцията от множество евтини, малки сателити в ниска околоземна орбита. Бързият растеж на спътниковото съзвездие Starlink на американската SpaceX изисква спешна реакция от европейските космически компании.

Проектът Bromo предвижда създаване на нова структура, която обединява сателитните активи на участниците в него, съобщи Ройтерс. Изпълнителният директор на Leonardo Роберто Чинголани каза, че разговорите включват различни технически дискусии и потвърди, че предложената структура ще се основава на модела MBDA. Чинголани подчерта, че сателитите ще съставляват 75% от космическата икономика.

MBDA е основана през 2001 г. чрез сливането на англо-френската Matra BAе Dynamics, френската Aerospatiale Matra Missiles и англо-италианската Alenia Marconi Systems. Основатели на тези компании са Airbus, BAE и Leonardo.

Преговорите за фундаментална промяна в структурата на индустрията се провеждат едновременно със съкращенията на работни места в европейската космическа и отбранителна индустрия. Airbus планира да съкрати до 2500 работни места, или 7% от подразделението си за отбрана и космос, до средата на 2026 г. Thales, която има съюз с Leonardo за сателити и услуги, преговаря със синдикатите за уволнение на 1300 работници.

Airbus беше създадена в резултат на споразумение между четири водещи европейски държави преди повече от 50 години и всички проблеми с компанията автоматично се превръщат в политически чувствителна тема. Сега Airbus извършва повечето си космически дейности във Франция. Централата на подразделението за отбрана и космос в Германия вероятно ще бъде съкратена, а Обединеното кралство очаква затваряне на поне един завод. Испания също беше изправена пред натиск в отбранителния сектор.

Преговарящите казват, че планираното сливане не включва никакви съкращения на работни места и може да отнеме години. Това не е изненадващо – повече от две десетилетия европейските сателитни компании не успяват да преодолеят проблемите на индустрията.

Коментар