Някои ИТ компании изглежда сгрешиха с прибързаното връщане на служителите в офисите. Когато изтеглиха хората от дистанционната работа обратно в кабинетите и отворените офис пространства, се оказа, че няма достатъчно място за всички.
ИТ компаниите са изправени пред недостиг на офис пространство за всички служители, които са принудени да се върнат от дистанционна работа. И това при положение, че някои хора бяха съкратени, а други готови сами да напуснат, защото не искат да работят в офис. С подобен проблем се сблъска световният ИТ гигант Amazon.
Грешни сметки
ИТ компаниите, принуждаващи служителите да се връщат в офиса от дистанционна работа, установиха със закъснение, че закупените или наети от тях помещения не разполагат с достатъчно място за целия им персонал. Порталът TechSpot дава пример с Amazon, която напоследък се прочу не само с борбата срещу дистанционната работа, но и с масовите съкращения на персонал.
Amazon е глобална ИТ корпорация за електронна търговия, в която работят десетки хиляди хора. Не всички служители пребивават в офиса, тъй като персоналът включва и куриери, но дори и при тази ситуация и факта, че през последните няколко години Amazon уволни повече от 27 хиляди души, компанията не избегна „пренаселеността” в офисите.
В същото време ръководството на Amazon не бърза да реши проблема. Съгласно заповедта на настоящия главен изпълнителен директор Анди Джаси, от 2 януари 2025 г. абсолютно всички служители, чиято работа е базирана в офис, ще трябва да изоставят дистанционната и хибридната работа – и да се завърнат в откритите офис пространства за 40 часа на седмица или повече.
Втърдяване на тона
Amazon очевидно се опитва да изкорени културата на работа от вкъщи, която беше подхранвана от пандемията от коронавирус през 2019 г. Анди Джаси направи изявление за необходимостта всички да се върнат в офисите през септември 2024 г., въпреки че година по-рано, през август 2023 г., той призова всички да преминат към хибриден график – три дни работа в офиса и два дни вкъщи или на друго място.
Според публикация на Business Insider, принудителното масово връщане на служители в офиса ще се превърне в сериозен логистичен проблем за Amazon. Компанията има много представителства и клонове в различни страни по света, но не всички разполагат с достатъчно място за целия екип.
Предполага се, че на някои служители ще бъде разрешено да продължат да работят по хибриден график, но предвид опита на Amazon в съкращенията на персонала, не е изключена нова вълна от съкращения. Друг вариант е наемане или закупуване на ново пространство.
Прогнозите се сбъдват
Ръководството на Amazon вярва, че ще може да осигури достатъчно свободно офис пространство до януари 2025 г. Но фактите сочат, че има голяма вероятност компанията да пропусне крайния срок.
Някои служители на Amazon вече са започнали да получават известия, че могат да продължат да работят хибридно, докато офисите не станат готови за петдневни осемчасови смени. Такива съобщения са получени от служители на Amazon в редица градове, включително Хюстън, Нешвил и Ню Йорк.
Amazon не каза точно кога офисите ще бъдат готови. Но Business Insider, чиито прогнози вече се сбъдват, пише, че подготовката на офисите може да се проточи до май 2025 г.
Всичко се повтаря
Amazon вече е била в подобна ситуация, но изглежда не си е извлякла никакви поуки. Когато през 2023 година Анди Джаси принуди подчинените си да се откажат от дистанционната работа на пълен работен ден в полза на хибриден график, се оказа, че дори при непълна работна седмица, в офиса на компанията липсва пространство за всички служители.
С други думи, всичко се повтаря, с единствената разлика, че сега, вместо да замени дистанционната работа с хибридна, Amazon сменя хибрида с офис. През 2023 г. на много служители беше разрешено да работят от вкъщи – просто нямаше място за тях в офисите. С течение на времето те бяха прехвърлени на тридневен престой в офиса, но със закъснение.
Като цяло, проблемът засяга не само Amazon и не само ИТ бизнеса. През 2022 г. милиардерът и настоящ собственик на социалната мрежа X Илон Мъск каза на служителите на Tesla и SpaceX, че могат или да се върнат в офиса за минимум 40 часа седмично, или да напуснат.
В резултат, толкова много работници на Tesla се втурнаха обратно към завода във Фримонт, че това доведе до недостиг не само на бюра, но дори на столове и фотьойли, както и до претоварване на безжичната мрежа и хаос в паркинга. Проблемът с недостига на места, както за паркиране, така и за работници, беше решен след няколко месеца.
Никой не се нуждае от офис
Amazon, подобно на други компании, които искат да принудят служителите си да работят в прашни кабинети и шумни открити пространства, твърди, че работата в офиса насърчава иновациите и подобрява комуникацията между служителите.
Почти всички работници обаче не са съгласни – те открито казват, че дистанционната работа има твърде много предимства пред работата в офиса, за да се откажат от нея – такива са повишена производителност, подобрено психично здраве и приличен баланс между работа и личен живот. Освен това не губят време и пари за пътуване до работата и обратно.
Много служители от различни сфери, включително ИТ, обичат дистанционната работа толкова много, че ще напуснат без колебание, ако бъдат принудени да се върнат в офиса. И дори ужасните истории на ИТ гигантите за по-ниски заплати и бавно израстване в кариерата на дистанционните работници, в сравнение с офис служителите, не ги разколебават.
Освен това напускат дори ключови ИТ специалисти. Защо ли? Тези, които все пак се поддадоха на увещанията на мениджърите си и се върнаха в офиса, таяха злоба към шефовете си и не се поколебаха да напуснат в изгоден момент.