Софтуерът ще промени не само начина, по който използваме и усещаме автомобилите, но и начина, по който ги разработваме, казват от немския индустриален гигант Бош. Компанията разкри последните си иновации на изложението CES 2025 в Лас Вегас.
„Никой не разбира изискванията и нуждите на автомобилната индустрия така задълбочено, както Бош”, заяви Пол Томас, президент на компанията за Северна Америка. „С експертизата ни в софтуера за мобилността ние сме идеалният партньор за големите световни технологични играчи”, допълни той.
В ерата на софтуерно дефинираната мобилност програмистите на Бош подхождат към автомобилите от софтуерна гледна точка. Те разработват технологии и решения за нови централизирани архитектури, които управляват всички взаимодействия между автомобилната електроника и облака. Това ще бъде от съществено значение в бъдеще, когато колите ще могат лесно да изтеглят нови функции за области като инфотейнмънт или помощ на водача по въздуха.
Да вземем за пример пътищата: наскоро Бош програмира нова функция, която позволява на колите да спират плавно и без сътресения. Това е улеснение за шофьорите в бавно движещия се трафик, както и за пътници с „морска болест”.
Изкуственият интелект играе важна роля в асистираното и автоматизирано шофиране от години, подчертаха от компанията. Мултифункционалната камера MPC3 е в серийно производство от 2019 г. Тя може да разпознава обекти и хора, както и да прави разлика между пътя и външния му ръб, за да поддържа безопасно автомобила в лентата. Камерата съчетава конвенционални алгоритми за обработка на изображенията с AI методи за пълно разбиране на това, което се записва.
„С мултифункционалната ни камера, базирана на AI, не само шофирането е по-спокойно, но и пътищата са по-безопасни за всички потребители”, сподели Томас. За да постигне това, Бош комбинира познанията си в областта на автомобилния инженеринг и опита си в изкуствения интелект с огромен набор от собствени сензорни данни. „Използваме AI, за да увеличим ефективността на системите ни за подпомагане на водача”, каза мениджърът.
И нещо повече: Бош проучва как генеративният AI може да се използва за по-нататъшното усъвършенстване на функциите за автоматизирано шофиране. Очакванията са, че автомобилите ще могат да оценяват ситуациите и да реагират по съответния начин, като така безопасността на участниците в трафика ще се повиши.
В бъдеще генеративният AI ще се обучава по-бързо на функциите за автоматизирано шофиране, като по този начин ще намали тестовите километри, необходими за валидирането им. И чрез добавяне на условия като снежна покривка на пътя, генеративният AI ще може бързо да променя контекста на последователността на шофиране, записана от камерите и от радарите. С други думи, системите могат да бъдат обучени за сняг, без да се налага да чакат, докато снегът наистина падне – AI ще го направи сам.