Най-големите предприятия в световен мащаб инвестират най-усилено в изкуствен интелект и това ще е топ-приоритет за тях през 2025 година, сочи проучване на Boston Consulting Group (BCG). Всяка трета компания от големите бизнеси планира да похарчи 25 милиона долара или дори повече за AI.
Изкуственият интелект е един от трите стратегически приоритета за 75% от големите бизнеси по света, показва радарът на BCG, базиран на проучване сред 1803 висши ръководители на големи корпорации. Въпреки това само една четвърт от запитаните (25%) признават, че действително виждат значителна стойност от инвестициите си в изкуствен разум.
Начините, по които водещите фирми успяват да постигнат успех с AI, включва внедряване на индивидуални инициативи, фокусирани върху производителността; прекрояване на критични функции за повишаване на ефективността; изобретяване на нови продукти и услуги за изграждане на дългосрочно конкурентно предимство.
Водещите фирми фокусират над 80% от AI инвестициите си в прекрояване на критични функции и изобретяване на нови продукти и услуги, според изследването. Тези организации, които не са идентифицирани като лидери, са склонни да насочат по-малко (56%) от AI инвестициите си върху инициативи с по-малък мащаб, фокусирани най-вече върху производителността, съобщава BCG.
Лидерите в AI също така си поставят ясни цели и проследяват най-отчетливото и крайното въздействие.
Повечето компании обаче „се разливат“ и „разфокусират“ усилията си към множество пилотни проекти, като в резултат на това постигат по-ниска възвръщаемост на инвестициите (ROI). Почти една трета (31%) признават, че не измерват никакви ключови показатели за ефективност – независимо дали финансови или оперативни – във връзка със своите инициативи за изкуствен разум. 60% от анкетираните компании не успяват да дефинират и наблюдават каквито и да било финансови KPI, свързани с въвеждането на AI.
Според BCG, водещите компании се фокусират по-скоро върху дълбочината, отколкото върху мащаба. Те дават приоритет на средно 3,5 сценария на употреба – в сравнение с 6,1 сценария, както е при останалите фирми. Тези бизнеси очакват да генерират 2,1 пъти по-голяма възвръщаемост на инвестициите от своите AI инициативи, в сравнение със своите колеги.
„В дискусиите ни с изпълнителни директори става ясно, че те дават приоритет на AI за стимулиране на производителността“, каза Кристоф Швайцер, главен изпълнителен директор на BCG. „Последното ни проучване разкрива решаващо предизвикателство: докато 75% от ръководителите класират AI като един от топ три стратегически приоритета, само една четвърт съобщават за постигането на значима стойност от своите инициативи за AI“.
Ключът към успеха, според анализа, е бизнесите да се съсредоточат върху целеви набор от инициативи за AI, мащабирайки ги бързо, трансформирайки основните процеси, повишавайки уменията на своите екипи и систематично измервайки оперативната и финансовата възвръщаемост.
Друго интересно наблюдение в анализа на BCG сочи, че инвестициите в изкуствен разум не е задължително да се покриват от съществуващия ИТ бюджет на компанията. Вместо това наличният ИТ бюджет по-скоро се изразходва за дейности, свързани с поддържане на съществуващите ИТ системи и гарантиране на киберсигурността.