През последните години технологиите за съвместна работа са във фокуса на почти всички организации. И това е естествено, защото те са най-лесната част, която може да бъде подобрена, за да станат по-ефективни сътрудничеството и съвместната работа между хората, заяви Горан Ангелов, CEO на IBS България, при откриване на днешния форум “Lotusphere Comes to You 2010” в столичния Рейнбоу Плаза.
Lotus Software е пионерът в тази област и традиционно води индустрията, предлагайки всяка година нови решения и усъвършенствани услуги за съвместна работа.
Над половината компании в списъка Fortune 500 използват платформата Lotus Notes and Domino в своята работа, обяви Оскар Лауфер от IBM, отговарящ за развитието на Lotus каналите. Той цитира корпоративни клиенти, които са съкратили с 50% разходите си при преход от решения на база Exchange и Outlook към Lotus Notes.
Корпоративният “social” софтуер пък е най-бързо развиващият се в продуктовото портфолио на Lotus, добави Лауфер. Той се позова и на прогноза на Gartner от миналата година, според която Lotus Notes е бъдещето на имейла. Близо 18,400 са новите клиенти на Notes, откакто излезе версия 8.
Lotus Notes and Domino обаче не са просто имейл клиент и сървър. Клиентската част (Notes) включва множество други приложения освен имейла, като дава възможност за офлайн работа с всяко от тях, поясни Мирослав Долапчиев, мениджър Lotus услуги в IBS България. Domino пък съчетава в себе си сървъри за имейл, уеб, за база данни, приложен сървър и др.
Изключително предимство на Lotus Notes and Domino е обратната съвместимост със старите приложения. Всички те вървят на новите версии на платформата, като по този начин се защитават напълно инвестициите на клиентите, подчерта Долапчиев.
Друго важно предимство е PKI инфраструктурата, една от най-сигурните и широко използвани в света. Освен това IBM поддържа “open desktop” стратегия, която позволява клиентската част да работи с всички операционни системи, вкл. Windows, Mac и Linux, както и на най-различни типове крайни потребителски устройства.
“Свободата да имаш избор – това е заложено в целия Lotus софтуер. Потребителите имат всички възможни начини за достъп до услугите – от всяко устройство и от всяка ОС”, посочи Горан Ангелов.
Силен коз за поддръжниците на Lotus е безплатният офис пакет Symphony. Този софтуер променя статуквото, тъй като е не просто офис пакет, а работи интегриран с всички останали продукти на Lotus и на всички платформи.
На практика, Symphony пести 300 долара на работно място като алтернатива на MS Office, поясни Ангелов. При голям брой потребители, организациите могат да си спестят милиони долари. Вече се работи по създаване на spell-checker на български в Symphony, като се очаква тази функционалност да бъде налична по-късно през годината.
Все по-актуални стават “облачните” (cloud) услуги, където IBM се отличава със своя хибриден модел. При него част от приложенията са в облака, а друга – при клиента, но всички те комуникират помежду си. Чрез прилагане на подобен модел може лесно да се разшири съществуващата инфраструктура на клиента към “облака”.
Друг вариант е да се закупи готово облачно решение, при което цялата колаборативна среда се ползва и администрира през уеб интерфейс. В момента IBM осигурява три типа услуги в облака, обединени под името Lotus Live – срещи и събития (Meetings и Events), колаборации (Engage и Connections) и обмен на съобщения (Notes и iNotes).
Портфолиото на Lotus за 2010 година включва и Mashups – това е нов начин за съвместяване на всички приложения на един екран, като потребителите могат да ползват техните функционалности, без да им се налага да превключват между различните приложения.
Бъдещето на социалния софтуер за бизнеса пък определено е Lotus Connections, или “корпоративният Facebook” – така би могла да най-лесно да се опише същността на този продукт. Хората от новото поколение вече постъпват на работа с навиците си от Facebook и ето защо всяка организация трябва да притежава подобно решение за социални контакти. В Lotus са убедени, че няма по-подходящ продукт за целта от техния Connections.