Само 1/4 от служителите са обучени за работа с изкуствен интелект
(снимка: CC0 Public Domain)
Изкуственият интелект безспорно е една от най-трансформиращите сили на пазара на труда, като близо 40% от работните места в световен мащаб са повлияни от неговия възход. Въпреки че AI до голяма степен подобрява работните процеси, вместо да замества ролите, той също създава проблеми – служителите се чувстват неподготвени.
Само 25% от служителите получават специално обучение за AI, докато 40% са притеснени за дългосрочната си сигурност на работата, показват резултатите от глобално проучване на HR компанията Adecco Group, проведено сред 35 000 служители от 20 сектора в 27 държави.
Въпреки спешната нужда от нови умения, проучването показва, че за първи път от три години инициативите на компаниите за повишаване на уменията на служителите им са в застой. Едновременно с това почти половината от служителите (48%) смятат, че техният работодател е отговорен да ги подготви за бъдещата работна среда, докато само 20% смятат, че това е тяхна отговорност.
„Без ясна подкрепа за развитие на умения, служителите чувстват притеснения за дългосрочната си сигурност. Преодоляването на тази празнина в знанията е от решаващо значение. Предлагайки обучение, фокусирано върху AI, компаниите могат да изградят доверие и да подготвят работната си сила да се ориентира уверено в тези промени”, коментира Надежда Василева, изпълнителен директор на Adecco България.
Работодателите, които инвестират в своите хора, ще бъдат в най-добра позиция за развитие на бизнеса си, тъй като служителите им са нетърпеливи за насоки и отворени да учат, допълни тя.
Проучването показва също, че едва 11% от хората притежават чертите на талант, готов за бъдещето. Тези служители са не само издръжливи и адаптивни, но и технически грамотни и проактивни в развитието си. Те са доволни от факта, че техните роли могат да се развият – или дори да се променят изцяло – поради напредъка на AI. Това са и най-ценните кадри за всяка компания.
„Изграждането на готова за бъдещето работна сила не означава само идентифицирането на тези адаптивни индивиди. То изисква силен ангажимент от страна на работодателите да подкрепят развитието на тези качества в цялата си компания т.е. създаването на среда за сътрудничество”, каза Надежда Василева.
Притеснителен, според нея, е фактът, че 2/3 от бизнес лидерите планират да наемат готови кадри с AI умения, вместо да обучават съществуващите си екипи. „Прекомерното разчитане на този начин на мислене за „купуване” рискува да създаде работна сила на две скорости, да изостри недостига на таланти и да увеличи заплатите”, посочи Василева.