SDMQR кодовете са подобни на традиционните QR кодове, но вместо обичайните черни и бели квадрати, те използват удължени елипси (снимка: Университет на Рочестър / J. Adam Fenster)
Учени от университета в Рочестър разработиха нова технология за защита срещу измами с QR кодове. Изследователите са създали подобрена версия на познатите „бързи” кодове – самоудостоверяващи се двумодулни QR кодове (SDMQR).
Иновацията е предназначена да защити потребителите на смартфони от така наречените „quishing” атаки, когато нападателите използват фалшиви QR кодове, за да откраднат поверителни данни.
SDMQR кодовете осигуряват допълнителен слой сигурност, като позволяват на официални източници, като компании, да регистрират предварително своите URL адреси и да вградят криптографски подпис в QR кода.
При сканиране на такъв код декодерът сигнализира на потребителя дали връзката е проверена и безопасна или води до непроверен ресурс, който изисква повишено внимание при въвеждане на лични данни.
Важно е новата технология да не нарушава съществуващата функционалност на QR кодовете. Според професор Гаурав Шарма, един от авторите на изследването, модернизацията на сигурността винаги е ключово предизвикателство, тъй като промените, които не са обратно съвместими, са твърде разрушителни за съществуващите субекти и работни процеси.
Външно SDMQR кодовете са подобни на традиционните QR кодове, но вместо обичайните черни и бели квадрати, те използват удължени елипси. Съвременните камери на смартфони имат достатъчно висока разделителна способност, за да различат по-сложни форми, което позволява вграждането на повече информация в кода.
Професор Шарма и колегата му Ървинг Барън вече работят върху комерсиализиране на технологията. Те са подали заявка за патент за SDMQR кодове и са получили грант от Националната научна фондация I-Corps за проучване на индустриални приложения. Едно потенциално приложение е замяната на традиционните UPC баркодове с по-сложни QR кодове.
Изследователите разработват и цветни QR кодове, които могат да съдържат още повече информация и позволяват един код да отведе потребителите до три различни ресурса наведнъж.
Пазарно проучване показва, че компаниите се интересуват от технологията, защото тя може да създаде брандирани кодове, които да заменят както настоящите черно-бели QR кодове, така и UPC баркодовете, използвани на касата.
„Компаниите многократно са ни казвали, че искат да се отдалечат от традиционните UPC баркодове на опаковките и все повече преминават към QR кодове и други 2D баркодове поради тяхната надеждност”, казва Шарма.
„Размерът на кода има значение, защото те [компаниите] искат да поберат възможно най-много информация в малко пространство. Нашата технология може да помогне за постигане на тази цел”, допълва ученият.