Светът навлиза във втора ДВГ епоха

Често чуваме подмятания от типа “Двигателят с вътрешно горене е 100-годишна технология, време й е да се пенсионира”. Но това е все едно да кажем “радио-технологията е на 100 години, време е всички безжични устройства да се пенсионират”. Напротив – ние сме в началото на втората ДВГ епоха, смята Морис Гъндерсон, старши управител в поделението за материали и енергия в “CMEA Ventures”, цитиран от GreenTech.bg.

Дългогодишната страст на Гъндерсон са движещите се машини, най-вече двигателите. Специалистът присъства в борда на директорите на някои от най-иновативните предприятия в сферата на енергийните системи. Според него, има два основни фактора, които водят прогреса на ДВГ – развитието на материалите и контролът в реално време.

Първият позволява фундаментални промени в производителността, благодарение на подобренията в теглото, работните температури, издръжливостта на налягане, устойчивостта при триене и др. Това е най-постоянната тенденция в историята на технологиите, свързани с енергия, казва експертът.

Усъвършенстването на материалите винаги носи подобрение на енергийната производителност. По-добрите сплави водят до създаване на по-леки автомобили и самолети, по-здрави по-мощни вятърни турбини и ред други по-ефективни технологии за използване на енергията и боравене с нея, в това число и ДВГ на 21 век.

Второто основно подобрение е контролът в реално време. Компютърната мощ вече е достатъчно евтина, компактна и надеждна, затова сега можем да управляваме горивния процес по начини, които бяха невъзможни само опреди десетилетие, казва специалистът. Контролът над възпламеняването, разгарянето, подаването на горивото и ред други параметри сега може да се прави с удивителна прецизност, при това обхващайки целия процес на функциониране на машината.

Термо-електрическите системи, регенеративните спирачки и други оперативни подобрения стават възможни чрез подобрения контрол над технологията. На всичкото отгоре този подобрен контрол позволява поетапното въвеждане на нови, не-петролни течни горива.

Още много други подобрения ще станат възможни при двигателите, благодарение на компютризираните и електрифицирани двигателни системи, казва Гъндерсон. Комбинацията от всички фактори ще доведе до 40-50-процентно намаление на консумацията на гориво, прогнозира той.

В резултат, ще бъде намалено и отделянето на вредни газове в атмосферата. Това ще се случи в рамките на идните 10 години, категоричен е специалистът. Много от производителите работят активно по този въпрос и е факт, че ние сме на прага на цяла нова ДВГ епоха, заключава Гъндерсон.

Коментари по темата: „Светът навлиза във втора ДВГ епоха”

добавете коментар...

  1. Light_inf

    незнам защо сравняват ДВГ с радио технологиите?… при комуникациите се вижда развитие – все нови и нови честоти и възможности… докато на 100 годишния ДВГ правят само козметични промени – това не е развитие! щеше да е развитие, ако един бензинов двигател бе надхвърлил 40% КПД… щеше да е развитие, ако лансират водородни двигатели (не че няма, ама може и да не ги видим скоро) … Те ще си правят по-леки и по-здрави старите трошки… 🙂

  2. ЦИОНИСТ

    Като реализираме 50% икономия на горива от къде евреите ще трупат свръхпечалби.Те какво да лягат да умират ли или тепърва ще ги учим да работят.
    Готов съм да спонсорирам всеки чифутин с по една мотика-стига да изяви желание да работи.

Коментар