Най-голямата опасност за корабите в Арктика е през пролетта и лятото, когато ледените покрития се разпадат и се движат (снимка: CC0 Public Domain)
С нарастващия морски трафик в затоплящата се Арктика, финансирани от Съюза изследователи помагат на моряците да планират по-безопасни маршрути през морския лед и айсбергите чрез по-надеждни спътникови прогнози
от Андрю Дън
Никола „Нико“ Дюброй, полярен изследовател ветеран с над тридесетгодишен опит в Арктика, познава от първа ръка опасностите на плаването в ледените пейзажи на региона. През 2001 г., по време на преход по леден блок в Гренландия, той пада тежко и получава сериозни наранявания. Вместо да го обезкуражи, този опит го оставя запленен от Арктика.
„Възприех гренландския девиз „Господари са само времето и ледовете“ и реших да напусна живота си във Франция, да се преместя в малко село в северна Гренландия и да приема традиционния гренландски начин на живот“, казва той.
Днес от Кулорсуак, село в северна Гренландия, Дюброй управлява агенция за индивидуални туристически услуги, предлагаща експедиции за туристи, филмови екипи и учени, които желаят да научат повече за морския лед и айсбергите.
Едно от последните му начинания включва обучение на местни ловци за поставяне на GPS сонди върху айсберги. Уникалните им умения и познания за ледовете се използват за подпомагане на екип, ръководен от сънародника му Лорен Бертино, математик от Центъра за околна среда и дистанционно наблюдение „Нансен“ (NERSC) в Берген, Норвегия.
Тези усилия са част от амбициозна инициатива, финансирана от ЕС, чиято цел е повишаване на безопасността на корабоплаването в арктическите морета.
Предупреждения за айсберги
Арктика претърпява значителни промени поради изменението на климата, като повишаващите се температури водят до намаляване на морския лед, изтъняване на ледовете и увеличено отделяне на блокове от ледниците, което води и до повече айсберги.
През последните няколко десетилетия спътниковите наблюдения показват, че арктическият летен морски лед се свива през лятото с около 13 % на десетилетие години, а 2023 е сред годините с най-малко регистрирано разпространение. Най-голямата опасност за корабите е през пролетта и лятото, когато ледените покрития се разпадат и се движат, създавайки опасни полета от плаващ лед, така наречените „ледени късове“.
В партньорство, включващо Норвежкия метеорологичен институт, Европейския център за средносрочна прогноза на времето, Mercator Ocean International, Италианския национален изследователски съвет, Техническия университет в Истанбул и Датския метеорологичен институт, NERSC координира международен научноизследователски проект, наречен ACCIBERG, които се изпълнява от януари 2023 г. до декември 2026 г.
Точно прогнозиране
Екипът на ACCIBERG извършва наблюдения на морския лед и айсбергите в Арктика, като използва спътникови данни от мрежата „Коперник“. Спътниците предоставят и информация за океаните и вълните, която се интегрира в прогнозни модели за предвиждане на движението на айсбергите.
Целта им е да подобрят значително точността и надеждността на навигационната информация за корабоплаването в Арктическия регион, като разработят два свободно достъпни прототипа за прогнозиране. Единият предоставя прогнози за морските ледове от дни до месеци напред, с посочване на елементите на несигурност, а вторият може да предоставя прогноза за траекторията на айсберг, изчислена при поискване. GPS маркерите върху айсбергите ще се използват за подобряване на модела на прогнозиране.
Предоставянето на своевременни и точни прогнози на корабите в открито море е едно от най-големите предизвикателства. Понастоящем екипите от сушата изпращат често файловете с изображения по електронна поща — тромав процес, особено с оглед на ограничената интернет свързаност в отдалечените арктически води.
„Единствената информация за моряците на борда на корабите се състои от спътникови данни отпреди два или три дни. Това е полезно, но ситуацията може да се променя бързо, тъй като безопасността им зависи от това членовете на екипажа да имат време и експертни познания, за да я тълкуват“, казва Бертино.
Разширяване на корабоплавателните маршрути
Чрез подобряване на вероятностните прогнози екипът на ACCIBERG се надява да предоставя на моряците по-ясни оценки на риска и по-добри времеви прозорци за безопасно преминаване. За да усъвършенстват и изпитват тези технологии, те работят в тясно сътрудничество с крайните потребители, като например норвежката и гренландската служба за ледовете.
Келд Квистгаард е старши специалист по ледовете към гренландската служба за ледовете, специализирано подразделение на Датския метеорологичен институт, чиято цел е наблюдението и анализа на условията за морския лед около Гренландия. Той е активен партньор в екипа на ACCIBERG.
„Корабоплаването се увеличава, а нуждите и изискванията на потребителите също се променят. Има огромна необходимост от напреднали технологии за наблюдение и прогнозиране на ледовете“, казва той.
Изследвания на Арктическия съвет сочат увеличение от 37% на корабоплаването през последното десетилетие, с прогнози за по-нататъшен растеж до 2050 г., тъй като топящият се лед отваря нови маршрути.
Три маршрута — Северозападният проход (през Гренландия и Канада), Североизточният морски път (през Русия) и Трансполярният морски маршрут (през Исландия) — предлагат потенциално по-бърз и по-евтин превоз на товари.
Въпреки това корабоплаването през Арктика остава опасно. Дори и с помощта на ледоразбивачи — масивни кораби със стоманени корпуси, проектирани да разбиват леда, неочакваните условия могат да представляват сериозни рискове.
През ноември 2021 г. необичайно метеорологично явление в Източносибирско море предизвика ранно и интензивно образуване на морски лед, т.н. бързо повторно замръзване. Над 20 кораба попадат в капан от дебел лед, което налага дълга и скъпа спасителна операция.
„Сезонът за навигация в Арктика днес е много по-дълъг, отколкото преди 20 години. Той също така е много по-променлив“, казва Бертино.
Навигиране в бъдещето
Освен подобряване на съществуващите продукти от услугите по програма „Коперник“ за мониторинг на морската среда и изменението на климата, екипът на ACCIBERG разработва и нов софтуер за прогнозиране с отворен код.
В бъдеще тези прогнози могат да бъдат интегрирани в цифрови навигационни системи за по-нататъшно повишаване на безопасността в Арктика в тясно сътрудничество със Центъра за Арктика по програма „Коперник“.
Официално открит през октомври 2023 г., Центърът за Арктика по програма „Коперник“ служи като централизирана платформа, предоставяща достъп до широк спектър от данни и информация за Арктика, за да подпомага вземането на решения въз основа на обективни данни и практиките на устойчиво управление.
Засега обаче според Бертино ползите от подобреното прогнозиране се простират отвъд търговското корабоплаване. „Не става въпрос само за икономика – става въпрос за подпомагане на хората, които живеят и работят в Арктика“, казва той.
Това е усещане, което се споделя и от неговия сънародник Нико Дюброй в Гренландия, където плаващите айсберги също представляват реална опасност за местните общности. Това е част от причината, поради която те се чувстват удовлетворени, че могат активно да дават своя принос, като поставят маяци върху айсбергите.
„Този проект не е само за технологиите, той е за хората, които живеят в тези региони, учените, които работят за по-безопасна навигация, и туристите, които научават какво е значението на околната среда. Всички сме свързани в тези усилия“, казва той.
Изследванията в тази статия са финансирани от програма „Хоризонт“ на ЕС. Възгледите на интервюираните лица не отразяват непременно позицията на Европейската комисия. Статията е публикувана за пръв път в Horizon, списанието на ЕС за изследвания и иновации.