Скандинавските страни планират резервна офлайн система за плащания

Група европейски страни обмисля офлайн система за дигитални плащания в случай на срив на глобалните уеб комуникации (снимка: CC0 Public Domain)

Страните от скандинавския регион планират изграждане на офлайн система за цифрови плащания, която да послужи като резервно решение в случай на загуба на интернет връзка.

Финландия, Швеция, Норвегия, Дания и Естония са замислили план за изграждане на резервираща, офлайн система за плащания след серия „необясними” повреди, причинени на кабели в Балтийско море. За тях бе обвинена Русия по подозрения за саботаж.

Вероятността от големи прекъсвания се е увеличила, защото геополитическата ситуация се е променила в световен мащаб“, каза пред Ройтерс членът на борда на Банката на Финландия Туомас Валимаки. „В Европа има война и около тази война има всякакви хибридни влияния и тормоз, които могат да включват смущаване или прекъсване на връзките“.

Според него, плащанията са потенциална мишена поради критичната им роля в ежедневието. „Тъй като картовите плащания изискват функциониращи международни връзки за данни, Финландия трябва да е подготвена за такива прекъсвания“, каза Валимаки. „Много други страни, разбира се, са в същото положение“.

Норвегия, Швеция, Дания и Естония също планират да въведат офлайн картови плащания, а евентуално и други държави.

Страните от скандинавския регион са водещи в дигиталните плащания. Я тях използването на пари в брой вече е спаднало до под 10%, а алтернативите за дигитални мобилни плащания стават все по-популярни сред потребителите.

Офлайн плащанията могат да включват използването на терминали, които криптират и съхраняват данни за транзакциите, докато интернет връзките не бъдат възстановени, поясни Валимаки.

Обединеното кралство също обмисля рисковете. Неотдавнашните прекъсвания в работата на банките там демонстрираха хаоса, който настъпва, когато банковите услуги са недостъпни. Това може да бъде използвано от „враговете“ по време на ситуации на геополитическо напрежение.

Междувременно банките в глобален мащаб продължават с плановете си да затварят банкови клонове, разположени на главни улици и други възлови места, за да спестят пари. Като аргумент финансовите институции посочват, че хората преминават към онлайн банкиране. Това обаче увеличава зависимостта от интернет връзките. В случай, че уеб комуникациите бъдат прекъснати, това ще лиши хората от онлайн банкови услуги.

Затварянето на клонове на възлови публични места в полза на онлайн банкирането означава, че банковите сривове ще засегнат по-силно клиентите, обясни председателят на британската парламентарна комисия по финанси Мег Хилиър. „Бързо намаляващият брой банкови клонове на обществени места прави въздействието на ИТ прекъсванията още по-болезнено“.

Коментар