
Преди много години флопи дисковете бяха най-модерните носители на информация. През 2025 г. те са просто реликва от миналото (снимка: CC0 Public Domain)
Остарял софтуер и хардуер се използват в гражданската авиация на САЩ от десетилетия. Но ето, че Федералната авиационна администрация най-накрая реши да се откаже от флопи дисковете и Windows 95 в системите за управление на въздушното движение. Повод за това станаха коментари в британските медии.
САЩ внезапно се задействаха и започнаха да модернизират системите за управление на въздушния трафик. По-добре късно, отколкото никога, както гласи една популярна поговорка.
Сбогом на Windows 95 и дискетите
Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) ще се откаже от използването на флопи дискове в системите за управление на въздушното движение. Древната операционна система Windows 95, пусната през 1995 г., също постепенно ще бъде изведена от употреба, пише Tom’s Hardware.
Флопи дисковете са напълно безполезен носител за съхранение през 2025 г., който побира незначително количество данни по днешните стандарти. Например, обикновен 3,5-инчов флопи диск няма да побере дори снимка от iPhone с добро качество, тъй като капацитетът му е само 1,44 MB.
В момента флопи дискове не се произвеждат никъде по света. Най-големите доставчици спряха производствените си линии преди много години – Sony, например, го направи през 2011 г.
Що се отнася до Windows 95, това е 30-годишна операционна система, известна като една от най-бъгавите в „колекцията” на Microsoft. Тя не се поддържа от декември 2001 г., тоест почти четвърт век, а съвременните устройства не могат да работят с нея – няма драйвери.
Трудна поддръжка
Някои от американските системи за контрол на въздушното движение са невероятно остарели. FAA внедри шест такива системи преди 60 години. 40 системи пък са на 30 години и също не могат да се нарекат модерни. 72 системи работят повече от две десетилетия.
Колкото по-стари са системите, толкова по-малко специалисти са запознати с тях и са способни да ги обслужват. Малцина са готови да отделят време и да се научат как да работят със системи, които са с десетилетия по-“възрастни” от тях и са безвъзвратно остарели.
Медийно въздействие
Проблемът с използването на напълно остарели технологии от FAA, както хардуерни, така и софтуерни, стана публично достояние в началото на пролетта на 2025 г. Той беше отразен, наред с други неща, от британското издание The Register.
Три месеца по-късно ръководителят на FAA очерта амбициозната цел за модернизиране на цялата система за контрол на въздушното движение на САЩ и привеждането ѝ в съответствие с изискванията на 21-ви век. Не е известно колко бързо ще бъде осъществена такава мащабна модернизация, но повечето контролни кули в Съединените щати все още използват хартиени носители и дискети за обмен на информация.
Въпреки това, както пише Tom’s Hardware, вероятно е технологичната изостаналост да е спасила FAA от световния срив на Windows PC през юли 2024 г., причинен от компанията за киберсигурност CrowdStrike, който имаше огромни глобални последици.
Дела трябват, не думи
„Цялата идея е да се подмени системата. Край на дискетите или хартиените ленти”, каза изпълняващият длъжността администратор на FAA Крис Рошело пред Комисията по бюджетни кредити на Камарата на представителите на 4 юни 2025 г.
Министърът на транспорта на САЩ Шон Дъфи, от своя страна, говорейки за модернизацията на FAA и нейните системи, заяви: „Това е най-важният инфраструктурен проект, който сме имали в тази страна от десетилетия. Всички знаят, че трябва да направим това”.
Авиационната индустрия създаде коалиция, която се застъпва за модернизацията на системите за контрол на въздушното движение, наречена Modern Skies. Актуализирането на тези системи обаче далеч не е тривиална задача и простото закупуване на най-новите компютри няма да е достатъчно.
Преди всичко, някои от тези системи никога не трябва да се изключват, защото са от решаващо значение за безопасността. Освен това, обновената инфраструктура на FAA трябва да бъде устойчива на хакерски атаки и други уязвимости, тъй като дори едно нарушение може да парализира цялата страна, което ще струва време, пари и човешки животи.
Твърде оптимистичен срок
Федералната авиационна администрация на САЩ е изпратила заявки до различни ИТ компании да се включат в програмата за модернизация като доставчици и интегратори на оборудване. Дъфи изчислява, че проектът ще бъде завършен за четири години и ще струва десетки милиарди долари, но някои експерти смятат, че този срок е твърде оптимистичен, отбелязва TechSpot.
В момента FAA инвестира сериозно в поддържане на старите си системи за контрол на гражданската авиация в работно състояние, защото те трябва да функционират 24/7/365, тоест денонощно и седем дни в седмицата. В крайна сметка обаче възрастта на оборудването ще си вземе своето, независимо колко се инвестира в неговия ремонт и поддръжка, така че модернизацията е без алтернатива.