TechNews.bg
Водещи новиниЛ@йфНовиниТоп новини

Много хора се чувстват зле от возенето в електромобили

Зачестяват оплакванията от морска болест при пътуване с електромобил
(снимка: CC0 Public Domain)

С нарастване на продажбите на електрически автомобили и броя на техните собственици, както и на пътниците в новия клас превозни средства, оплакванията от морска болест по време на шофиране стават все по-чести. 

В кабините на екологично чистия транспорт хората буквално започват да се чувстват зле до степен на гадене, независимо дали са пътници или шофьори. Това явление вече има научно обяснено, става ясно от публикация на Гардиън.


Въпреки нееднозначното отношение към електрическите автомобили, продажбите им в общия брой нови автомобили се увеличиха от 18% през 2023 г. до 22% през 2024 г. Това доведе до увеличаване и на оплакванията за морска болест при пътуване с електромобил, особено в социалните медии.

Въпросът за морската болест се превърна в един от най-често задаваните от купувачите на нови автомобили към мениджърите по продажби. Подобни случаи принудиха учените да търсят обяснение за явлението и вече се появиха редица научни публикации по темата.

Изследователи от Технологичния университет Белфорт-Монбелиард във Франция предполагат, че пътниците и водачите на електрически превозни средства нямат опит в пътуването и управлението на новия вид транспорт. Динамиката на движение, ускорението и спирането на електромобила се различават забележимо от поведението на колите с с двигатели с вътрешно горене, така че очакванията не съответстват на реалността, което причинява когнитивен дисонанс и в резултат на това – „мозъчен бунт” и гадене.

Шумът и режимите на работа на двигателя също допринасят за дезориентацията при използване на електромобил. Увеличаването на оборотите на двигателя очаквано би трябвало да предизвика усещане за ускорение. Електродвигателите обаче не създават това усещане и въпреки че има движение с ускорение, то изобщо не е същото като при ДВГ автомобилите. Мозъкът отново отказва да приеме това състояние на нещата – някои хора остават безразлични, докато други започват да се чувстват зле.


В друго проучване учените установиха, че дискомфортът при пътуване в електрически автомобил е свързан с вибрациите на седалките. В допълнение, някои учени твърдят, че липсата на шум от двигателя може да бъде основният фактор за проявата на морска болест в кабината на движещ се електрически автомобил.

Фактор, причиняващ гадене при пътуване в електрически автомобил, е и технологията за регенеративно спиране, при която инерцията на движението се преобразува в заряд на батерията. Това спиране не е като обичайното – импулсно. Електрическите автомобили с тази технология спират по-бавно и на по-голямо разстояние и това често е свързано с морска болест – процесът на спиране трае твърде дълго и човешката вестибуларна система може да се повреди в очакване на спиране.

Все пак учените смятат, че морската болест в кабината на електрически автомобил може да бъде предотвратена. За да се направи това, е достатъчно да се повиши осведомеността на водача и пътниците за режимите на шофиране на електрическия автомобил чрез използване на дисплеи или шумови ефекти. Това ще настрои пътуващите за подходящо настроение, елиминирайки дискомфорта от несъответствието между предишния опит с шофиране на ДВГ автомобил и шофирането на автомобил с електрическо задвижване.

още от категорията

Британците наложиха данък пробег на електромобилите

TechNews.bg

И шефът на Rivian с финансов „пакет“ като Мъск: 4,6 млрд. долара

TechNews.bg

Електромобилите стават по-достъпни: CATL батерия се сменя за 99 секунди

TechNews.bg

Електрически Mercedes се сдоби с изкуствен интелект Gemini 

TechNews.bg

Нова технология определя дали електромобилът ще стигне до дома

TechNews.bg

BYD изпреварва убедително Tesla на пазара за електромобили

TechNews.bg

4 коментара

:o) 25/07/2025 at 11:01

Както при всеки вид техника , също и при колите има коли и коли.
Има грам истина в статията, покрай платената платформа за наем на електрически коли в София
съм тествал абсолютно всички базови модели на много марки и мога да потвърдя това усещане.
То се причинява от това, че ако не подаваш газ , колата много рязко връща към ниска скорост и убива скоростта.
Тоест начина да не ти става лошо е газ до дупка ха ха ха ха 🙂
Не, шегата настрана
При по-високия клас електрически автомобили (не волцваген, пежо, опел и др. пръчки) това “движение наобратно” е доста по-обрано и омекотено.
А глупаците, които пишат, че електромобилите са за престиж, живеят някъде в 80те години
Най-евтиният и незамърсяващ транспорт за града.
За извънградско не стават, но има плъг-ин хибриди, които са точното решение.
Засега са скъпи, но това е бъдещето
В града на ток
Извън града комбиниран разход. Един такъв хибрид, наскоро мина 300км с пробег 3 литра на 100км.
Излишно е обяснението на всякакви ретроградни малоумници живеещи в миналия век.

Отговор
kdkdk 23/07/2025 at 14:48

Електрически боклуци! Най-вероятно бъдещето ще способства да се подобрят тези ел. возила, но към момента ползването на ел. мобил е по-скоро снобщина – вижте ме кой съм аз и колко съм повече от останалите, отколкото разумно и практично решение. Подобно на ползването на Айфон – демострация, че съм нещо различно, било то и комплексиран глупак!

Отговор
Anonymous 24/07/2025 at 16:15

Електричките яките нови модели са уникални, 750км с едно зареждане Лусид, двг и дизели кочините смърдялници не са за града а само за извън, и много закъснях всички с електричките, имам Теsla mosel S, 2.7секунди от 0 Д0 100км/ч…от автомобилите под 100к долара само dodge challenger demon има тия възможности, но със специално гориво, специални гуми и на драг стрип, на обикновените пътища, минавам всички от 0 до 100км/ч, няма ферарита, няма ламбота, всичко е назад, верно винаги карам в спортен режим но кефа е уникален. Взел съм пробно за 2 седмици cyber track но май няма да го купувам, има си още работа по него докато ми хареса

Отговор
Anonymous 23/07/2025 at 13:41

аз много съм си добре с моята Тесла, няма грам истината в статията

Отговор

Leave a Reply to Anonymous