TechNews.bg
Водещи новиниКонсултантЛ@йфНовини

На каква кола да се учим да шофираме – електрическа или бензинова?

Шофьорският курс е „овластяващо“ преживяване за повечето млади хора, но то означава и отговорност

Младият шофьор трябва да управлява „възможно най-безопасната кола“ (снимка: CC0 Public Domain)

Някога пред младите кандидат-водачи стоеше въпросът на каква кола да се обучават в шофиране: с ръчна или с автоматична скоростна кутия. Днес дилемата е друга – дали да се обучават на електрическа кола или на такава с двигател с вътрешно горенe (ДВГ)?

Новите данни за продажбите на електромобили сочат, че по улиците на света вече се движат над 50 милиона електрически превозни средства. Преобладаващата част са т.нар. леки коли. В някои страни близо 100% от продажбите на нови превозни средства са на електромобили.

Изправени пред въпроса на каква кола да се учат да шофират, младите хора днес се чудят – електрическа ли да е или бензинова?

Различни аргументи

Няма нормативни задължения или ограничения на каква кола да се обучават бъдещите шофьори. За сметка на това има различни аргументи.


„Като се има предвид, че бъдещето на шофирането е електрическо, е логично да учим децата си на автомобили, каквито реално ще използват през следващите години“, казва главният изпълнителен директор на австралийския съвет за електрически превозни средства Джули Делвекио.

Все пак има и обективни ограничения. В някои страни се издава „пробационна“ шофьорска книжка – за новаците. Когато някой е взел подобно свидетелство, на него му е забранено да се качва зад волана на каквото и да е превозно средство, класифицирано като „мощно превозно средство“.

Ограничението се отнася за всяко превозно средство с определено съотношение мощност-тегло, напр. по-високо от 130 киловата на тон. А това автоматично изключва някои популярни електрически модели като Model Y на Tesla.

Друг фактор са системите за подпомагане на водача. Те варират според превозното средство, но на много места изпитните правила имат различни лимити за това какви помощни средства е допустимо да се използват по време на изпит.

Например, на много места е забранено на учащите да прибягват до системите за автономно паркиране, асистентите за скорост и круиз контрол – подобна автоматика следва да бъде изключена по време на шофьорския курс и изпита.

Също така някои страни изискват автомобилът на шофьора-новак да има централно монтирана ръчна спирачка, която да бъде достъпна от предната пътническа седалка.

Настроенията на хората са разнообразни. Понякога родителите на младите кандидат-водачи предпочитат детето им да учи шофиране на бензинов автомобил, казват хора от бранша. Има дори такива родители, които настояват младежите най-напред да се научат да управляват автомобил с ръчна скоростна кутия.

Според инструкторите, които са срещали подобни искания, е наложено впечатлението, че родителите „смятат, че да се научиш на ръчна скоростна кутия е полезно умение за детето – също като умението да смяташ без калкулатор“. Такива искания обаче стават все по-малко.

Малки разлики

Ето и няколко малки разлики между обученията на електрически и на ДВГ автомобил, които е добре да се вземат предвид от кандидат-шофьорите, техните родители и инструкторите им:

Електрическите автомобили често имат по-добър въртящ момент. Това значи, че е много вероятно да са по-бързи на стартовата линия, например при потегляне от светофар.

Електрическите коли са по-безшумни. Затова младите водачи с такива коли трябва да са бдителни. Те трябва да внимават за уязвими участници в движението като пешеходци (особено възрастни хора и деца) и велосипедисти, които е много вероятно да не чуят приближаването на колата навреме.

Родителите, които решат да купят електрически автомобил за семейството, е много вероятно да решат да запазят по-старата, бензинова кола, за да може някой от подрастващите да се учи на нея.


Вместо това обаче по-добре е родителите да мислят как първата кола на детето, след взимане на книжка, да бъде „най-безопасната кола, която можете да си позволите“, казва катрин Колиър, управител на английския обучителен център METEC. „По-добре е да погледнем на дилемата така: най-уязвимият шофьор трябва да бъде във възможно най-безопасната кола“.

От друга страна процесът на обучение върху електромобил е добра възможност да се споделят съвети за „нешофьорските части“ на шофирането на е-кола – как да се използва обществено зарядно устройство, етикет на зареждане, и планиране на зареждането у дома и т.н.

„В нашия опит обучаващите се шофьори (и шофьорите като цяло) се адаптират доста бързо, когато става въпрос за електромобили“, казва Джули Делвекио. „Често пъти, след като се качат в електромобил… те вече не искат да карат бензин и дизел, защото електромобилът е толкова плавен, толкова тих и лесен за шофиране“.

„Овластяване” и отговорност

Независимо на каква кола се учат младежите, ние никога не бива да забравяме, че шофьорският курс е „овластяващо“ преживяване за повечето млади хора. Да знаят да управляват кола, да могат да натискат педала на газта, да имат книжка и право да карат самостоятелно им носи радост, гордост и чувство за самостоятелност.

Но с това трябва да са наясно и с отговорността, която придобиват. А липсата на такава отговорност става още по-опасна, когато се съчетае с мощта на електрическите двигатели.

още от категорията

Изкуствен интелект ще следи възрастните шофьори в Япония

TechNews.bg

Умна кола спира, ако шофьорът има здравословен проблем

TechNews.bg

Задължителна технология ще блокира пиянското шофиране

TechNews.bg

Великобритания забранява на шофьорите да вдигат телефона

TechNews.bg

Камерите в камионите подобряват безопасността на пътя

TechNews.bg

AI система засича дали шофьорите говорят по телефона

TechNews.bg

Коментари