
Не се говори за това, но то се случва: китайските хибридни автомобили стават все по-популярни по света. Въпреки завидно добрите позиции на азиатската страна в бизнеса с електромобили, хибридите им също се харчат като топъл хляб – и това говори много за състоянието на глобалния пазар.
За някои може да изглежда, че революцията на китайските електрически превозни средства като че ли е минала на задна предавка. Най-големият китайски производител на електромобили залива международните пазари с плъгин хибридни електрически превозни средства, които работят както на батерии, така и на бензин.
Износът на китайски хибриди се е утроил през първата половина на 2025 г. спрямо същия период на предходната година, по данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили.
Европейските пазари са поели най-голямата вълна. Вносът на китайски хибриди е скочил повече от шест пъти, докато вносът на превозни средства само с батерии е намалял с 2%, показват данни на Китайската асоциация на производителите на леки автомобили.
Белгия, откъдето повечето автомобили влизат в Европа за дистрибуция на целия континент, се е превърнала в арена на движение на огромен брой от китайските хибриди. Това се случва, въпреки „амбициозните цели“ на ЕС за намаляване на въглеродните емисии.
Стратегически завой
Тази тенденция при китайските автомобилни производители, които контролират повече от половината от световното търсене на електромобили с 11 милиона годишни продажби, сигнализира, че светът все още не е готов да се откаже от двигателите с вътрешно горене, коментират автомобилни производители и анализатори.
Макар че плъгин хибридите отделят приблизително 30% по-малко въглерод от традиционните бензинови превозни средства, според оценките на Международната агенция по енергетика, използването на изкопаеми горива все пак може да забави глобалния преход към нулеви емисии.
„Наблюдаваме стратегически завой сред китайските автомобилни производители, които включват PHEV в своя експортен микс“, казва Бил Русо, главен изпълнителен директор Automobility – фирма за стратегически инвестиции, чиято централа е в шанхай.
„На пазари, където инфраструктурата или стимулите за електромобили са слаби, презареждаемите хибриди предлагат практично решение и позволяват на китайските играчи да се конкурират по цена, пробег и производителност“, допълва той.
Презареждаемите (плъгин) хибриди представляват почти една трета от общия износ на електромобили на Китай. Те трансформираха това, което някога беше стратегия за изцяло „електрически“ експорт на автомобили, превръщайки я в многостранна стратегия, която взема предвид ограниченията на инфраструктурата и безпокойството на потребителите за недостига на заряд.
Ето, че износът на презареждаеми хибриди на китайския автомобилен гигант BYD за Бразилия, най-големия му задграничен пазар, вече е почти двойно по-голям от този на изцяло електрическите му модели. Способността на компанията да се адаптира бързо отразява гъвкавостта, която китайските производители на автомобили са развили, за да отговорят на търсенията на международния пазар.
Неочаквана вратичка
Търговските политики на Европа като че ли ускориха тенденцията. Докато Европейският съюз наложи допълнителни мита върху китайските електрически превозни средства с батерии, за да защити местните си производители, плъгин хибридите избегнаха тези търговски бариери. А това създаде неочаквана вратичка, която китайските компании използваха агресивно.
„Общият растеж на износа на електромобили през първата половина на годината беше по-добър от очаквания благодарение на плъгин и други хибридни автомобили“, казва Цуй Донгшу, генерален секретар на Китайската асоциация за пътнически автомобили, в своя доклад за пазарен анализ през юли.
Състоянието на инфраструктурите за зареждане остава основният фактор на промяната. Пазарите от Югоизточна Азия до Латинска Америка нямат достатъчно добри мрежи за зареждане, необходими за поддържане на масовото използване на превозни средства с батерии. А това прави хибридите привлекателен компромис, като предлага екологични ползи, същевременно справяйки се с безпокойството на потребителите относно пробега.
„Ако гледаме само производството на електрически превозни средства (с батерии), тогава пропускаме 50% от пазара на превозни средства от ново поколение“, казва Винсент Уонг, изпълнителен вицепрезидент на китайския производител на автомобили SAIC-GM-Wuling. Убеден е, че на света има доста място за хибридите с възможност за презареждане.
Японските производители на автомобили са пионери в хибридната тенденция отпреди десетилетия, като Toyota и Honda са лидерите. Техните традиционни хибриди генерират електричество по време на шофиране и спиране, без да е необходимо включване в контакта.
Китайските компании се намесиха много по-късно с различен подход: хибриди с опция за презареждане на батерията, които собствениците могат да зареждат у дома или на зарядни станции. Това им дава по-голям електрически пробег, преди да се наложи задействането на бензиновия генератор.
Възходът на хибридния автомобил от Китай съвпада с отслабването и ограничаването на стимулите за придобиване на електрически превозни средства в световен мащаб. Някогашните субсидии, бонусни и насърчителни системи на много места по света затихват, а в САЩ китайските електрически превозни средства са изправени пред пълни забрани. Това също налива вода във воденицата на китайските производители на хибриди.
Настоящата ситуация отразява пазарната реалност, а не идеологически позиции, според Майкъл Дън, бивш президент на General Motors в Индонезия, който сега ръководи автомобилната консултантска компания Dunne Insights.
„Повечето хора се питат: ще стане ли светът изцяло електрически или ще остане бензинов? Реалността е, че ще има разпределение на силите в зависимост от клиента, региона, страната и доходите“, казва той.
Бумът на китайски хибриди може да продължи от три до пет години, преди технологиите за батерии и инфраструктурата да настигнат амбициите, казва Русо. Според него, бумът на хибридите е по-скоро тактически, отколкото стратегически.
„Това е преходна фаза, а не обрат“, пояснява Русо. „В дългосрочен план глобалната траектория все още сочи към превозни средства с нулеви емисии“.
Неотдавнашното решение на ЕС да удължи периодите за постигане на съответствие на автомобилните производители, за да достигнат целите за CO2 емисиите, потвърждава признанието, че първоначалните срокове са били прекалено оптимистични. Регулаторната гъвкавост създава пространство за китайските хибриди, така че да установят пазарно присъствие, докато се развива изцяло електрическата инфраструктура.
Заедно с това добре върви бизнесът и с електрически превозни средства с удължен пробег (ЕПСУП). Това са електромобили, които използват малък двигател с вътрешно горене или генератор, за да зареждат батерията си, когато тя се изтощи. Хватката удължава пробега отвъд това, което батерията може да осигури.
Въпросните коли представляват друга разновидност в диверсифицирания подход на Китай, според китайската фирма за проучване на автомобилния пазар Gasgoo. ЕПСУП, заедно с хибридите, предлагат на потребителите множество възможности между чисто електрически автомобили и традиционни бензинови превозни средства.
Златната среда
Всичко това сочи, че китайските автомобилни производители са намерили „златната среда“. Сега те произвеждат превозни средства, достатъчно чисти, за да отговарят на настоящите стандарти на ЕС и другите региони, но същевременно достатъчно практични, за да преодолеят ограниченията на инфраструктурата.
Гъвкавостта на китайските автомобилни производители при предлагането на опции за двигатели им дава очевидно предимство. За разлика от конкурентите, фокусирани върху единични технологии, китайските компании могат да коригират продуктовата си гама, за да отговаря на местните условия и разпоредби.
Много китайски автомобилни производители ще продължат да произвеждат хибридни автомобили, докато има търсене, казва Уонг. Консолидирането на вътрешния пазар на Китай направи успеха на износа критичен, независимо от технологията „под капака“.
Прогнозите за бързо, масово приемане на превозни средства само с батерии отстъпиха място на по-сложна реалност, където множество технологии ще съществуват едновременно по-дълго от очакваното, казва Дън. Първоначалната амбиция може би е била твърде високо прицелена.
Всеобщото убеждение е, че китайските хибриди са мост – важен, потребен и полезен, позволяващ по-лесно да стигнем до заветната цел – доминацията на изцяло електрическите автомобили.
