Компютър пише приказки за феи, рицари и принцеси

Мексикански изследовател създаде софтуер, който пише сам интересни приказки, като почти не се налага човешка намеса. Програмата MEXICA е първата, която генерира оригинални истории, базирани на компютърно представeни емоции и напрежение между героите.

MEXICA използва записи на емоционалните връзки между героите, докато развива дадена история, както и своето знание за емоциите, за да търси от паметта възможни логични действия. Така програмата успява да разгърне историята. Неин създател е д-р Рафаел Перез и Перез, специалист по програмиране.

В интернет проучване, което сравнява компютърно генерираните истории с такива, написани от хора, читателите слагат разказите на MEXICA на първо място по гладкост на разказа и последователност, структура, съдържание, напрежение и най-вече качество.

Според Перез и Перез, който работи в университета “Autonomous Metropolitan University” в Мексико сити, една история може да започне с нещо много просто, като например “Врагът рани рицаря. Принцесата излекува рицаря. Рицарят уби врага. Рицарят награди принцесата. Край.”

Програмата разглежда героите като променливи величини и определя числови стойности между -3 и +3 за емоционални връзки, които са дефинирани като любовни или нелюбовни. Числовата стойност е еквивалентна на степента на чувството – с -3 се описва силна омраза, а с +3 силна любов.

MEXICA също така разбира и от напрежение на историята. Например, свързва думата „ранен” с напрежение, като връзката отново е с числови стойности.

Когато установи натрупвания на емоционални връзки, програмата стартира цикъл на „започване на работа и отразяване на резултати”. Това включва търсене в базата от данни за действия, характерни за дадени истории и случки и наречени „атоми”. Програмата определя най-добро съответствие на контекста на конкретната история. Процесът се повтаря отново и отново, докато системата не може да направи повече съответствия.

Тогава компютърът започва да извършва анализи на последователността на историята и нейната „интересност”. Програмата преценява историята за интересна, когато нивата на напрежение нараснат и се разпрострат в целия текст. Ако програмата сметне, че историята е скучна и непоследователна на някои места, тя ще я замени или ще добавя атоми, докато версията бъде сметната за задоволителна.

Перез и Перез се надява, че MEXICA и бъдещите подобни програми ще бъдат разглеждани като инструменти, а не като заместители на хората писатели. Той дори вярва, че тези програми ще доведат до по-качествени разкази и книги. Програми като MEXICA са компютърни модели, които могат да помогнат на хората да пишат разкази, но не и да ги заместят напълно.

Коментар