Със сигурност имате вече поне един профил във виртуална социална мрежа. Дали обаче вашият бизнес има? Ето какво предлага един многообещаващ стартъп на своите бъдещи, и пожелаваме му – милиони – потребители.
Ziliot.com е мрежа, която обединява функции от познати продукти, за да предложи на потребителите си лесен и познат вече модел за работа с уеб интерфейс. „Ziliot e различна с това, че е разработена за професионалисти - малки и средни фирми, производители, дистрибутори, търговци и организации и търговски камари“, твърди нейният съосновател Тед Костов.
Според него, ключово и неизползвано досега предимство е, че търговските обединения могат да гарантират за своите членове във виртуалното пространство и така да осигуряват повече бизнес за тях. Тед следва последна година международен бизнес във Финландия, но през последните години живее и се учи от опита си в различни краища на света.
„Фирмите от България искат да работят с истински, препоръчани фирми от Китай или Пакистан например“, подчертава той. Той и партньорът му Аниекан Oконо (от Нигерия) стоят в основата на стратегиите за развитие на Ziliot и функционалностите, които предлага.
Разработчици на сайта са двама студенти по информатика в България. Засега международният екип включва още две виетнамки - за връзки с обществеността и стратегия за Виетнам и Азия – и естонка и финландец, които има същите задачи, но за местните им пазари.
“Изследователската част върху глобалния пазар продължи повече от шест месеца, споделя Тед. След това започнахме да изграждаме платформата, върху която производителите могат да създадат своите акаунти днес”. Сайтът стартира с потребителски интерфейс на английски, езикът на бизнес света. Ще има и други езици със сигурност – записано е в стратегията за международно развитие, твърдят основателите.
Тед, какво е Ziliot.com и с какво се отличава от другите, известните вече социални мрежи?
Ziliot.com е бизнес социална мрежа, която ще улесни фирмите производители да намерят надеждни дистрибутори и партньори за продуктите си във всички части на света. Тя също ще даде възможност на бизнеса в Европа, заинтересован от разширяване към развиващите се пазари в Африка, Азия и Близкия Изток, да създаде надеждни връзки и контакти.
Решихме да работим върху тази идея, защото открихме, че съществуващите решения, които се предлагат в момента на пазара, не са достатъчни и необходимостта от такива услуги все още е голяма. Ние сме различни от всяка друга бизнес директория или B2B мрежа.
Чия беше идеята?
Моят партньор Ани Оконо от Нигерия дойде с идеята, след като се беше натъкнал на предизвикателствата в малкия бизнес, за който работеше. Ако един бизнес с малък бюджет за маркетинг има проблем с това къде и как да намери подходящ доставчик – трябва да има по-ефективен и по-евтин начин за справяне с това. Аз напълно споделям възгледите му понеже и като търговец съм се сблъсквал със същите проблеми.
С какво Ziliot е различен от мрежата за професионалисти LinkedIn?
Функциите на Ziliot са съвсем различни от тези на Linkedin. Нашата платформа се различава по това, че позволява на фирмите да се групират по интереси, да намират и комуникират с партньори и доставчици, и разбира се - да могат да продават както на други фирми, така и на крайни клиенти. Всъщност, да се печелят доходи чрез Ziliot ще е лесно и бързо, тъй като Ziliot е насочен към разрешаване на проблемите с международните продажби на бизнеса, докато LinkedIn е професионална мрежа, където фирми наемат хора.
Лесно ли се работи в международен екип?
Всичко в света е предизвикателство – да караш колело, да учиш или да играеш. Така че предизвикателствата са учебен процес за нас - използваме ги, за да се развиваме. Понякога имаме проблеми с общуването, но те постепенно намаляват. Освен това сме представители на различни култури и идеологии, така че за да успеем трябва да сме многостранно компетентни. Това е един непрекъснат процес на развитие.
Защо избрахте да разработвате проекта в България, само ниската цена за програмиране ли беше решаващ фактор?
Търсехме програмисти, с които да комуникираме лесно и които да имат силно желание за работа и съответно да отговарят на бюджета на млада компания. Намерихме ги в България. Имаме планове да наемем повече български програмисти, дори и да отворим R&D офис в България.
Какъв е бизнес моделът на проекта, как ще направите пари?
За бизнес модела имаме безплатни и премиум акаунти, но на този етап усилията ни са насочени към усъвършенстване на потребителския интерфейс и към разширяване на сайта и неговите потребители. Едва когато сме 100% уверени, ще представим идеите си за монетаризиране на проекта. Това засега не е на дневен ред.
Кое е най-голямото предизвикателство пред стартиращите собствен бизнес?
Няма по-голямо предизвикателство от това сам да започнеш да развиваш една идея. Колкото по-малко знаеш, преди да започнеш бизнес, толкова повече кураж имаш и това е силата на предприемачеството.
Well done Ted!good luck in the future
Е, успех на начинанието, и аз пожелавам милиони потребители!